Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Mensfrågor del 2!

Av mens - 4 februari 2013 17:00

Hur ska jag säga till mamma att jag fått min mens?

- Rakt ut är bäst, det är egentlgen inget farlig alls då hon trots allt är din mamma. Du fixar det!

Annars funkar ett telefonsamtal eller ett sms minst lika bra. :)


Tampongen läker så trosorna blir blodiga, vad ska jag göra?

- Detta är väldigt vanligt då några droppar lätt kan slinka ner, prova att använda ett litet trosskydd för att undvika att trosorna blir blodiga.


Jag spyr då jag har mens, kan det vara farligt?

 - Detta är vanligt hos de med kraftigare mensvärk, kan bli jobbigt med tiden så känner du att du fått nog så kan du börja prova p-piller för att undvika att du spyr.


Min kompis säger att man har mensvärk i ett år innan mensen, är det sant?

- Nej absolut inte, man brukar ha mensvärk några dagar innan mensen kommer bara. Har man någon annan värk så är det inte mensvärk.


Är det farligt att onanera 3-4 gånger på raken?

- Nejdå, kör hårt!


Vilken tampong är bäst att använda när man badar?

- Det beror på hur mycket mens du har, men använd den tampongen du vanligtvis använder bara. Är det din första gång så funkar en mini bra det också.


Jag är 12 år och brukar fingerpulla, är jag för ung för detta?

- Nejnej :)


Brukar du själv läsa några mensbloggar?

- Inte mensbloggar men tittar gärna in på libresse och liknande 


Kan man få sin första mens när man badar eller duschar?

- Mensen gillar inte vatten alls så den drar sig oftast ifrån då den kommer i kontakt med vatten. Det är alltså en väldigt liten chans att du får mensen då du badar och likande. Så du kan vara lugn! :)


När ska man byta sin tampong efter badet? Kan man sola först?

- Du kan lungt sola eller ta en glass efter badet och sedan hoppa i igen. Men du bör byta tampongen efter 3 till 4 timmar för att känna dig fräsch.


Jag fick min första mens i somras men har inte fått mer, vad är felet?

- Inget är fel alls utan din mens har bara inte riktigt kommit igång ännu. Den andra mensen kommer då den känner sig redo.


Är alla lesbiska tjejer oskulder?

- Vad man anser med förlorat oskulden är olika för alla men att man haft sex och antagligen fått i sig en snopp eller fått i sin snopp i en slida är att förlora oskulen. Däremot kan andra tycka att man förlorar oskulden då man slickar varan, super varan, analt osv. Sen behöver det ju inte betyda att bara för att man är lesbisk så ska man aldrig ha haft sex med en kille. De flesta har faktiskt sex med en kille innan de inser att de inte alls gillar killar utan föredrar tjejer. Som sagt, det beror på hur man ser det!


Gör det ont att sätta in en tampong då man inte har mens?

- Ja, du är mycket torrare då i jämförelse med då du har mens vilket även gör att det gör ont att få in en tampong. Inget alls att rekomendera då detta är väldigt farligt också. Slidan kan torkas ut och bli infekterad. 


Får man mer eller mindre mens desto äldre man blir?

 - Man får ungefär lika mycket mens under alla sina år man har mens.



Har ni fler frågor är det bara att kommentera eller lämna en fråga i frågespalten!

 
 
Ingen bild

Lilla jag :/

5 februari 2013 22:35

Varje gång jag vaknar är det blött och kladdigt i trosorna? Det är vitt/genomskinligt... Vad är det för något? Är det normalt? Jag är 11 år och det är jätte jobbigt.

mens

11 februari 2013 20:31

Det kallas flytningar! Det får man i puberteten som du är i nu, bara 1-2 år kvar tills mensen kommer då! :)

 
Ingen bild

Undrande

9 februari 2013 13:33

Hej är det farligt att onanera om man inte har fått sin mens? Hur ofta får man göra det isåfall?

mens

11 februari 2013 20:22

Det det är inte farligt, kört hårt bara! :)

 
Ingen bild

Ida

14 mars 2013 13:46

Jag hade inte flytningar innan jag fick min mens O.O Om man tänker så här iallafall, mina flytningar som jag har nu, hade jag inte innan mensen! Och jag hade lite tur när jag skulle berätta för min mamma att jag fått mens, för det var en tävling (jag rider/hopptävlar) och hade vita ridbyxor och märkte när jag var på toa :/ Men mamma fick se efter, hon fick se byxorna :)

 
Ingen bild

Lilla mig...

27 mars 2013 23:26

Jag undrar hur vet man när man ska få mens? Känns det? Om man får det i skolan till exempel! Kan det komma på stolen då? Jag har även haft flytningar i 1 år snart men har dock inte fått min mens än!

mens

21 april 2013 22:28

Första gången man får mens så brukar det vara ganska lite därför är det ganska liten chans att den kommer gå igenom kläderna.

 
Ingen bild

karin

22 april 2013 18:47

Jag har haft mens i ungefär ett år nu, jag har mens i typ bara 2-3 dagar och det kommer aldrig så jätte mycket. Om jag då använder tampong när jag ska bada kan det då torka ut slidan i&med att det inte kommer så mycket ??!

mens

3 maj 2013 23:49

Använder du den minsta tampongen så ska det inte vara några problem. :)

 
Ingen bild

Från mig:-)

24 maj 2013 19:45

Hur sätter man in en tampong?

 
Ingen bild

Hannah

28 maj 2013 21:38

Jag har inte fått min mens på snart 3 månader. Vad händer?
Är det konstigt, onormalt?

 
Ingen bild

Jennifer

5 juni 2013 17:17

Hehe.... Jag är 12 år och har redan fått in 2 fingrar i min slida. Det gör fortfarande lite ont och jag vet inte om jag borde fortsätta eller inte... En av mina kompisar vet o hon tycker jag är jätte äcklig... Är det normalt att man får in 2 fingrar när man är 12? Jag får Östman in 3 nu,det verkar inte normalt om jag tänker på andra. Jag dras även till kvinnliga könsorgan... Är jag lesbisk eller bisexuell kan jag inte veta än... Jag känner mig också väldigt sugen på sex och jag har redan hånglat 2 gånger. Det var nära till sex också för han stoppade in tippen men jag kom på att vi inte hade en kondom så vi fick lov att sluta. Tja,jag har många problem. Största jag har är nog att jag så gärna vill ha sex... Mi pojkvän kommer över i kväll,men jag vet ju inte vad so händer såklart... Men,det var mina problem det...

 
Ingen bild

Anonym

6 juni 2013 12:11

Är det farligt att onanera om man inte har fått sin mens?

 
Ingen bild

Mig

26 juni 2013 18:03

Hejj, kan man fingerpulla/onanera även om man inte har fått mens?

om man är en tjej o har typ sex med en annan tjej betyder det att man är oskuld då?

jag har haft flyttningar jätte länge men har inte fått min mens är det nått fel?

 
Ingen bild

Linpan

14 september 2013 21:19

Hej jag är en tjej på 12år, jag har haft flytningar typ över ett år snart jag undrar när min kommer och är det farligt att typ stoppa in något i slidöppningen t ex ett finger?

 
Ingen bild

Anonym

25 oktober 2013 15:08

Hej jag är en tjej på 12-år
Jag har haft ont i nedre delen av magen i några dagar nu
haft riktiga hurmörsvengningar (stav) och spydde nyss!
(har flytningar)
Är det Mensen som spökar eller något annat?
Kram

 
Ingen bild

Orolig

15 februari 2014 12:28

Hej jag är 11 år och jag fick mens idag. Men är det farligt att få mens när man är 11 år. Kan man få det när man är yngre, jag fattar inte. Men jag är tacksam för svar

 
Ingen bild

En människa

17 februari 2014 19:11

Jag blir kåt på tjej som har sex eller kysst varandra på olika ställen. Särskilt på känsliga ställen. Är det normalt? Är jag lesbisk bara gör att jag blir kåt på det? Jag blir också kåt på kille och tjej och kille och kille. Men är det normalt? Eller expremintetar jag bara mig själv?är jag ett problem?.

 
Ingen bild

A

23 mars 2014 09:40

Hej jag är en tjej på 10 år och jag undrar 3 grejer.
1. Vad är onanera hur gör man det
2.kan man ha sex med en kille vid min ålder
3. För ungefär 4 månader sedan så fick jag som nåt vitt i trosan och när jag skulle på toa så såg jag det det var vitt och torkat. Snälla hoppas på svar vågar inte fråga mamma det här😁

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards