Mensbloggen

Alla inlägg under juli 2010

Av mens - 30 juli 2010 23:15

Visste du att.. tampongen varit med oss sedan1936?

Av mens - 30 juli 2010 18:30

Vilken tur får man ha!? Min mens slutar precis två dagar innan skolan börjar. YES! Jag tror jag haft min mens på första skoldagen 3 år i rad. Så sitter jag där men en hemsk mensvärk medan alla pratar glatt om deras lov och berätta hur kul det är att träffas igen. Nu kan äntligen jag vara med istället för att sitta i ett hörn och kämpa bort mensvärken.


Av mens - 30 juli 2010 16:00

- Min mensvärk är helt galen, jag får ingen sömn och kan inte ens gå. Ska jag söka hjälp eller gör jag något fel?

 

Du ska ha tur att du inte kräks utav din mens eftersom det är många som gör. Men här kommer ett par tips till dig och andra som lider utav samma problem.


Knep mot mensvärk:

  • Idrotta
  • Lägg en varm kudde på magen
  • Byt menskydd
  • Gör olika ställningar som att sitta på knä och lägga armarna på golvet framför knäna.
  • Onanera
  • Ta en värktablet
  • Ta en dusch
  • Träna yoga
  • Försök att vila
  • Drick vatten
  • Gå på toa
  • Byt miljö, t.ex om du är i ditt rum, gå till ett annat. Det blir du lugn utav och mensvärken ändras.

Funkar inget utav dessa så är det raka vägen till ungdomsmottagningen eller en läkare. Ingen ska behöva ha så ont att man inte ns kan gå till skolan.


Av mens - 30 juli 2010 12:30

- Min vänn sa att hon använder bindor med vingar, men vad är det?

 

 

Det pilen peckar på är det som kallas ``vingar´´. Man klistrar ju fast sin binda på trosorna och sedan så klistrar man fast vingarna på baksidan. Bindan sitter på plats och troskanten undviker sig ifrån att få blod på sig. De flesta bindorna har vingar så det här är något jag varmt rekomenderar!  

Av mens - 29 juli 2010 17:00

- hur tar man ut en tampong?

 

Jag gjorde bara lite slarvigt i paint för att kunna förklara så alla förstår. På bilden ser ni på ett ungefär hur det hela ser ut. Det är alltså 5 cm tråd som sticker ut ifrån din kropp så tampongen är på rätt plats. För att få ut tampongen är det bara att dra i snöret. Glider den lätt ut så är den full men är den lite trög så ska du kanske ha kvar den ett par timmar till. Men har en normal tampong överstigit 6 timmar under dagtid så bör du ta ut den. Då du sover kan den vara i längre eftersom du inte går osv, så blöder du inte lika mycket.  


Får du apsolut inte ut den så måste du vända dig till en ungdomsmottagning direkt. Att gå till skolsystern eller en läkare är heller ingen dum ide. Men kom ihåg: den måste ut!

Krysta ut den, pila ut den, för ut den, dra ut de, ryck ut den, vad som helst, den måste ut. Hoppas inlägget var till en stor hjälp.


Mensbloggen ska hållas vid liv, jag lovar.

Av mens - 24 juli 2010 01:21

När man får sin första mens brukar den oftast bara vara en brun/röd liten fläck. Men för vissa kan man få jätte mycket mens på en gång. Riktigt olika. Så i början utav ens mens alltså de 4 första månaderna, så kan verkligen ALLT hända. Den slutar komma, det kommer jätte mycket, den kommer olika gånger, den hoppar mycket osv. Jag vill bara ha klart för er att precis allt utav dessa är normala. Det är inget fel på dig!


Jag fick min mens under månaden mars, fick nästan ingenting under månaderna mars och april. Det var riktigt lite. Men under juni månad så hände något jätte konstigt som jag tyckte då. Jag var inne i dag fyra under min mens. Helt plötsligt går jag på toa och mäsrker att det har kommit nästan en halv liter mens. Min binda, mina trosor och mina vita strumpbyxor var fulla av mens. Jag hade inte märkt eller kännt något alls. Utan jag trodde vara att jag skulle gå och byta till ett trossydd. För det var ju dag 4 och då brukar man inte få så mycket. Men jag fick verkligen jätte mycket.


Från och med den dagen har jag lärt mig att man aldrig ska lita på sin mens. Man ska alltid vara berädd på allt, speciellt om man inte hunnit ha mens i ett år. Men jag har ju haft mens i några år nu så jag vet en aning om hur det här med mens fungerar. Sen så är min mens mer regelbunnden nu tillskillnad från första året. Min mens blev inte så regelbunnden snabbt utan det var först när jag hade gått in i tredje mens året som mensen började bli regelbunnden. Hade alltid olika dagar förut, och blev överaskad utav den nästan hela tiden.


Hur jobbigt det än känns med mens i början så lovar jag er, man vänjer sig. Fortsätt att ställa frågor så besvarar jag dem så fort jag hinner! Ta hand om er. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards