Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 6 mars 2014

Lite mesiga frågor som dykt upp!

Av mens - 6 mars 2014 11:21

  

 

Hur ska man fråga sin mamma när hon hade fått mens?

Här kan man försöka smyga in frågan då man pratar lite personliga saker med bara sin mamma. Annars kan man ju bara spotta ut frågan så man får svaret.


Hur onanerar man när man har mens?

- Att onanera behöver inte alltid betyda att man för in något i underlivet utan det kan även vara att smeka sig själv eller stimulera klitroris vilket fungerar utmärkt då du har mens. 


Varför upphör mensen om en kvinna blir med barn?

- Varje månad så kommer ett nytt ägg till kvinnan. Antagligen blir det befruktat av en penis och blir till en bebis eller så blir ägget till mens eftersom det inte blev en bebis. Så anledningen till att det inte kommer någon mens då man är gravid är eftersom det inte kommer fler ägg, då ett ägg redan är pågång att bli ett barn.


Jag undrar varför hår växer i underlivet?

- Håret som växer där är till för att skydda till underliv mot bakterier och liknande. Dock väljer många att raka bort det då dem själv anser att det är mer hygieniskt men man väljer själv hur man bill göra!

Jag har haft mens och jag får flyttningar efter. Är det normalt?

- Många tror att så fort mensen har börjat rulla igång så är det slut på flytningar men flytningarna kommer så länge du är kvinna faktiskt. Flytningarna är ett sätt att visa för dig att allt står rätt till där nere så uppskatta istället dessa flytningar!


Jag har haft flytningar sen ett halv år tbx och har ont i nedre delen av magen är det mensen eller har jag för tajta byxor? Jag är bara 9 är det för tidigt?

- Det är aldrig för tidigt för mensen att komma utan den kommer då den anser att den kropp är tillräkligt utvecklad. Men att du har haft så ont i magen under en längre period har nog inte med mensen att göra. Mensvärken varar oftast några dagar. Att du har ont i magen kan istället bero på att du äter något din mage inte tål, att du är stressade eller så men sök upp det så du vet.


Jag fick min första mens för ungefär tre timmar sedan:) Jag berättade ganska snabbt att jag hade fått mens. Det blöder fortfarande lite...

- Mensen fortsätter blöda ett par dagar precis som en vanlig mens som vanligast håller i sig mellan 4-6 dagar.


Jag har jätte ont i magen, är det ett tecken på att min mens är påväg?

Både ja och nej. Antagligen är det mensverken du känner eller så är det något din mage inte gillar. 


Kan man bada med binda?

- Nej det kan man inte, det rinner igenom eftersom så fort bindan kommer i kontakt med vatten så tappar den sin funktion. 


Vem ska man berätta först till, mamma eller pappa?

- Du väljer själv! Dock kan jag rekomendera att berätta för din mamma först då hon själv har mens. Annars om du känner dig mer bekväm med att berätta för din pappa så kan du ju göra det istället!


Vad händer om man råkar glömma ta bort all plast från tampongen och sen stoppar in den?

- Risken finns att det kan bli infekterar eftersom plasten varit på olika ställen och lyckats samla på sin en hel del smuts.


Jag är 12 år och har inte fått några flytningar än, är det normalt?

- Jadå, sånt skilljer sig för alla!


Hur är sex första gången? Gör det ont? Är oskulden något man bör hålla fast vid? Ångrar du att du förlorade den eller till vem du nu förlorade den?

- Man väljer egentligen själv om man vill göra sex första gången till ''en big deal'' eller inte. Vissa väntar tills dem gifter sig med att ha sex eftersom dem anser att oskulden är kvinnans värdighet medan andra förlorar oskulden så fort som möjligt bara för att få det överstökat. Jag själv valde att inte göra sexet till en sån stor grej då sex egetnligen är super vanligt och något naturligt. Jag förlorade oskulden då jag var 16 år med en kille som var min kompis. Vi var inte tillsammans utan vi gjorde det bara för att det är skönt. Sedan blir första gången även vad man gör det till. Är man jätte nervös så blir det såklart lite trögare än om man är jätte på och vill få ett så bra ligg som möjligt. Är man inte kåt gör det ont eftersom man är torr, se därför till att ha ett långt förspel första gången så du bli våt och får njuta.

Själv tycker jag att man bör vänta med att förlora sin oskuld. Ta inte första bästa utan hellre någon kille du känner dig bekväm med eller din kommande/nuvarande pojkvän. Chanserna är att destu mer du känner killer så är det större möjligheter att du kommer känna dig bekväm att njuta fullt ut.


Måste man ha en extra stor tampong om man ska bada med den?

- Nej det måste man inte, ta den du vanligtvis brukar använda. Se däremot till att ta ut den så fort du kommer ur vattnet då tampongen suger åt sig mycket vatten så destu snabbare du får ut tampongen, destu bättre.


Ja undrar om man kan va för tjock för att kunna få mens?

- Nej det kan man inte!


Jag är en tjej på 13 år som är ca 160cm lång och väger ca 40 kg! Under sommarlovet har jag inte tränat så mycke och jag fick min mens typ i januari och sen dess har jag haft de 3 gånger i år men nu när jag har börjat träna 5 gånger i veckan så har jag inte fått min mens?! Är de för att jag tränar förryckte och för att jag inte äter så mycke? 

- Risken finns att du börjar bli för smal, försök att äta mer och träna mindre så du kommer upp lite i vikt så att mensen kommer tillbaka. Det är inte alls hälsosamt att tappa mensen eller väga så lite, tänk på att du växer. Träna gärna men ät mer!


Är det farligt att onanera?

- Nej absolut inte, onanera är skönt!


Vad händer om jag badar utan mensskydd?

- Risken finns att det rinner igenom mens vilket inte är så trevligt på stranden.


 
 
Ingen bild

Julia dawid

9 mars 2014 01:17

Hejsan! jag heter julia och är 11 och fyller 12 om 6 månader. jag undrar när jag kommer få min mens? jag har gått igenom min pubertet nu i ungefär 1 1/2 år, mina bröst växer, jag får könshår och får JÄTTE MYCKET flytningar! Min kompis har fått sin mens, hon är 12. tror du jag kommer att få den snart? svara så snabbt ni kan, tack<3

 
Ingen bild

Ebba

9 mars 2014 17:00

Hur använder man en menskopp?

 
Ingen bild

Anonym

22 mars 2014 00:04

Vad är onanera? Jag är en tjej på 10 år och jag undrar ifall man kan ha sex vid min ålder ?

 
Ingen bild

Anonymous

5 augusti 2014 23:16

Jag har precis fått min mens, och skolan börjar ju snart, men jag blöder ganska mycket och oregelbunden mens i skolan verkar jobbigt, men vet du om man får mensvärk innan mensen även om den är oregelbunden, och finns det något sätt att göra den regelbunden på ca 2 veckor?

 
Ingen bild

Anonym

2 januari 2015 22:48

Hej!

Jag har en fråga. Jag vet inte om jag har fått "riktiga" flytningar än. De är inte så att det ligger i trosan utan däremot känner jag mig helt varm och klibbig. (Jag är 12 år) Är det flytningar? Jag går också på toa hela tiden för att torka mig och kolla.

Sen är det jätte obehagligt för att jag tror att jag ska få mens när som helst så jag går med trosskydd (vilket enligt mig är riktigt obehagligt att ha)

Kommer jag få mens nu?

 
Ingen bild

Anonym

5 februari 2015 18:09

jag var 12år när jag fick min första mens och det var i sporthallen där vi skulle ha idrott med skolan. Jag gick på toa och såg en rödbrun fläck i trosan. Jag lade i en pappersbit och gick sedan till idrottslektionen och sa till min idrottslärare att jag hade ont i magen och ville ringa hem. Som tur var hade jag min mobil med och jag gick in på toan med mobilen och ringde mamma. Hon kom och hämtade mig på sportcentret. När vi var hemma duscahde jag och hon visade bindor och tamponger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards