Mensbloggen

Alla inlägg under augusti 2011

Av mens - 25 augusti 2011 19:59

Vad gör en tampong egentligen och vad är den bra för. Alltså själv tycker jag att tampongen är hur smart och underbar som helst! Men först mer om hur den fungerar:


En tampong är ju ett slags mensskydd som man för in i underlivet. Den ska in en bra bit, ungefär 10 cm in. Du för in tampongen med ditt finger och hela ditt finger ska in sen skjuter du in den ännu mer. Sedan så ska din tampong vara inne där i ungefär 5 timmar, beroende på var du har för tampong och hur mycket mens du blöder. Men 5 timmar i genomsnitt. Det tampongen gör är att den suger in sig mensen. Den stoppar inte mensen utan den suger in all vätska och sedan så drar man ut tampongen från snöret som hänger ut från den. Och då ska den vara full med mens. Sedan så slänger man det och för bara in en ny tampong.


Det absolut bästa med det är väl att den är så liten, jag brukar jämt ha min tampong längst ner i BHn, det syns inte och jätte praktiskt. Så himla knepigt på skolan då man antagligen drar med sig hela väskan in på toan eller att man går till sitt skåp och hämta en grej och sedan gå till skåpet. Då fattar ju alla att man har mens vilket jag tycker kan vara lite drygt. Så det är bara att gömma en tampong i BHn i början av dagen och sedan på lunchrasten eller något så smyger man bara iväg på toa! :) Om du inte redan provat tampongen, gör de!

Av mens - 25 augusti 2011 19:50

Vanligaste åldern man får sin mens är 12 eller 13. Men det finns även dem som får sin mens redan när dom är 10 eller 11. Och det är absolut inget fel med det. Alla är olika så. Men är du än utav de som får mens vid en tidig ålder så har du ju turen att inte behöva oroa sig alls då man börjar högstadiet t.ex och man vill vara lite mognare. Inte behöva springa på toan och vara orolig att det ska läka igenom. Utan du har ju haft mens ett tag och kan dethär. Det tycker jag faktiskt är super bra. Man kan mer om mens och mognar mycket snabbare. De som får sin mens då de är 15 eller 16 år mognar ju då mycket senare, får sina bröst senare och så. Sedan börjar man gymnasiet och man har precis fått sin mens. Man känner sig ju så efter och borta. Mens är det sista man vill tänka på då gymnasiet kör igång. Nya kompisar och mer plugg. Så ni som får tidig mens säg aldrig att det är värre, för det är så himla mycket bättre. Jag fick ju mens då jag var 12 år och de första året var det endast mensen jag ängnade min tid åt. Köpa tillräkligt med mensskydd vara redo för dagen kolla upp hur allting fungerar, prata emd min mamma om det, dölja för mina vänner. Ja lätt var det då inte!

Av mens - 16 augusti 2011 18:15

Din mamma: Helt klart!

Din pappa: Om du känner dig bekväm vid det så visst!

Din brorsa: Nja kanske inte..

Din syster: Är det en stora syster kan du ju få tips så kör hårt.

Din bästa kompis: Kanske då du haft mens några gånger och känner dig mer bekväm.

Din lärare: Dina lärare kan ju hjälpa dig om du får mensvärk och så. Berätta om sånt händer.

Din pojkvänn: Klart han borde veta. Men berätta inte som någon nyhet, mer som något naturlig, t.ex om han säger att det är äckligt med mens så kan du ju snabbt gå in och säga att du själv har mens och att det är helt naturligt.

Din klasskompis/kollega: Får du en hemsk mensvärk och verkligen behöver en ipren så kan du berätta.

Av mens - 16 augusti 2011 15:44

Alltså egentligen tycker jag inte att man borde göra en så stor grej utav detta. Det är ju endå ens mamma. Men visst ska man berätta för sin mamma, helt klart! Hon har ju precis som du också fått sin första mens och har säkerligen mens själv. Man har ju mens till man är 50 så.


Det jag gjorde var att jag väntade tills resten utav min familj var ur världen och det bara var jag och mamma. Sen ska man helst berätta då båda inte har något speciellt att göra. Så ingen är stressad eller så. Sedan kan mamma rakt ut säga: Mamma, jag tror jag fått min mens. Helt vanligt och normalt. Din mamma kommer genast vara stötande och förstående, visa dig mensskydd och berätta om hur det blir nästa mens.


Jag sa till min mamma att jag hade hittat en röd fläck i trosan och hon förstod direkt. Gav mig en kram, och visade mig lite bindor. Sedan berättade hon att jag kommer få min nästa mens om 28 dagar, ungefär. Så hon gjorde en markering i kalendern och allt gick bara bra. Mamma visade hur bindan skulle sitta och allt sånt. Din egna mamma finns ju för dig och bara dig. Så fråga på bara och låt din mamma vara stolt över sin nyblivna kvinna!

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards