Mensbloggen

Alla inlägg under september 2010

Av mens - 11 september 2010 14:42

Att använda bindor är inte det skönaste som finns.

  • Man känner då blodet rinner.
  • Man känner blodet på bindan.
  • Bindan är svår att dölja i t.ex handen, BHn.
  • Det låter mycket då man ska byta.
  • Den tar mycket plats i papperskorgen.
  • Har man tajta kläder så kan man märka att man har en binda.
  • Man kan inte ha string.
  • Det känns obehagligt.
  • Allmänt äckliga.

Som ni nu läser så märker ni att det finns många dåliga egenskaper med bindor. Självklar finns det bra också. Det är ett bra skydd att använda då man precis fått sin mens men då man haft mens under en längre period så blir man lätt less. Därför så finns det perfekta menskyddet att använda! Jo, TAMPONGEN!


Så spring och köp en gäng tamponger så syns vi! :)

Av mens - 2 september 2010 20:15

VAD ÄR BINDOR OCH HUR FUNKAR DOM?

  

- En binda kan se ut på många sett men såhär ser dom ut om man vill ha en bra binda som inte läker. Vad gör då bindan? Den har som ett klister på undersidan så man klistrar bara fast bindan på trosorna så när blodet kommer ut ligger bindan där och tar imot blodet. En binda är helt ofarlig mot kroppen och är det lättaste mensskyddet. Man bara klistrar fast bindan så är det klart liksom.

Det mindre bra är att man känner av den och när blodet kommer ner.

Är inte alltid så kul men det här är skyddet som dom flesta använder när man fått sin mens. Vissa kanske inte vill använda tampong/menskopp så dom kör med bindor livet ut.

 

VEM SKA MAN BERÄTTA FÖR DÅ?

- Jag tor nog dom flesta berättar för deras mamma först eftersom det brukar oftast vara hon som står en nära, hon har ju destutom fått mens så hon vet.

Vissa berättar för deras kompisar, pappor, syskon, kusiner först så det är helt olika.

Men mammorna är endå dom som får besked först.

Jag berättade för min mamma först sen började jag prata med mina kompisar också så det visade sig att dom också fått.

 

HUR FUNKAR DET?

- Vi säger att du får din första mens idag alltså den 16 januari, hur vet man när man får den näst gång då?

Man bara räknar 28 dagar efter. Man räknar med första dagen och sen ser man vilket datum det blir.

Den 12 februari får du din mens om du fick den idag.

Men sen brukar mensen vara otroligt oregelbunden under dom första månaderna.

Att den kommer helt överaskande alltså.

För mig hoppade mensen hur mycket som helst, vissa månader fick jag mensen, andra inte.

Så det var riktigt jobbigt att inte veta.

Men 26 eller 28 dagar är det dom flesta får.

Mellan 21 och 32 dagar kan det också bli.

Men kom ihåg: Är du orolig, äter dåligt, tänker på mensen så kommer den nog en vecka efter beräknad tid.

 

HUR FÅR MAN BORT BLODET FRÅN TROSORNA?

- Man kanske inte vill att sin mamma ska märka ens första mens genom att tvätta kläderna.

Skit kul om min mamma skulle komma fram till mig med mina mens trosor i handen, haha.

Så för att undvika det tvättar du bara trosorna med vatten och fläckborttagning.

 

HUR MYCKER KOMMER DET DÅ?

- Hur mycket mens rinner man under dom första gångerna kan man undra.

Inte så mycket faktiskt men det är väldigt olika.

Jag har en kompis som fick hur mycket mens som helst under sin första vecka så det är väldigt olika.

Men just den första gången kommer det bara en fläck så får man se vad som händer dom andra dagarna.

 

BORDE MAN VARA MED PÅ IDROTTEN UNDER FÖRSTA VECKAN?

- JA! Varför skulle man inte? Det är bara att leva som vanligt, låt inte mensen stoppa dig! Idrotta, ta en dusch och byt binda. Lättare än så blir det inte.

 

HUR VET MAN NÄR BINDAN ÄR FULL?

 - Man går in på toan, kollar och sen vet du. 

 

KAN MAN GÖRA ALLT SOM VANLIGT DÅ?

 - Ja det kan man. Sova, äta, springa, kolla på tv, allt.

UTOM BADA! Det kan man nämligen inte med bindor.

Använd tampong eller menskopp för att göra det möjligt. Har du inte så ycket mens just då kan du köra utan men det gör du bara om du verkligen inte vill använda tampong eller menskopp. 

 

 

 

HOPPAS MIN INFO HJÄLPT ER!

FRÅGA GÄRNA OM DU UNDRAR ÖVER NÅGOT.

Av mens - 2 september 2010 16:15

Enligt min menscykel så ska jag ha fått min mens idag men hittils har inget hänt så det återstår att se, kommer den imorgon? ;)

Här kommer ett långt inlägg om vad fan mens är!

Grunden: Mens är blod. Blodet kommer ifrån underlivet. Fåglar lägger ägg så dem har ingen mens, men vi människor lägger inte ägg (utanför kroppen) så vi får mens. Under en månad så finns det ett ägg. Detta ägg lever bara i omkring 28 dagar så har ingen kuk komit och befruktat det så blir det mens. Efter set så kommer ett nytt ägg osv. Befruktas ägget så behöver man bara vänta 9 månader för att sedan få en bebis.

Vem: Alla tjejer får mens.

När: Man får mensen i tonåren, alltså vid 11 till 16 tiden. När man käner att kroppen börjar utväcklas dvs. finnar, bröst, kurvor, flytningar så är mensen väldigt nära.

Menscykel: Man får mens en gång per månad. Varje 28 dag är vanligast. Så från och med första mens dagen kan man räckna när man kommer få sin andra mens, nästa månad. Så det inte känns att man måste ha bindor varje dag. Att mensen börjar om igen och igen kallas menscykel.

Skydd: Det finns ett par skydd att välja bland när det kommer till detta. Jag kommer att skriva långa inlägg om tamponger, bindor, trosskydd och menskoppen. Så de inläggen lär dycka upp till veckan.

Mensvärk: Under de första dagarna under din mensvecka så kan du få mensvärk. Det är väldigt vanligt men inte alls kul. Du kan få ont precis under magen, ryggen, hela magen och låren. Under denna tid är det nog bäst att bara sitta under en filt med en varm kudde på magen och kolla på en film. Värktabletter, idrotta, ta en dusch, onanera eller ha sex. Detta är nog de bästa tipsen jag kan ge. Alla får inte mensvärk men många får.  

Oregelbunden: Under de första året med din mens så kan den vara väldigt oregelbunden allatså att den kommer inom 34 dagar en gång, 23 dagar en gång eller inte dyker upp en gång. Kan vara jobbigt det där så se till att alltid ha med dig ett menssydd. Men var inte allt för orolig! Det kommer trots allt väldigt lite första gången.

Min första: Gick du nyss på toa och såg att du fått mens så kan du vara helt lugn! Mest glad faktiskt. Nu vet du ju att allt står som det ska där nere. Ta bara din mamma eller syrras binda eller bara toapapper tills du kan berätta om de nya nyheterna för din mamma!

17 och utan mens: Är du sjutton år men inte fått din mens än så ska du gå och få en tid hon gynekologen eller en läkare. Du är antagligen underviktig/överviktig eller så ger du kroppen något dåligt. Men för vissa mår hälsan bara bra så det kan ha varit något som står fel i underlivet.

Slutet: Mensen slutar vid 50 års ålder.

 

 

Jag kommer inte på mer att skriva men saknar du något så meddela det!

Av mens - 2 september 2010 15:00

jag har en fråga, jag tar mitt piller klockan 22 varje dag och torsdags gjorde jag det, och sen i igår(fredag) hade jag sex med min pojkvän typ vid 19-20 tiden... men sen på kvällen glömde jag ta piller och tog det inte fören idag vid 12 tiden.. detta är första gången jag har glömt.. men kan jag vara gravid eller skyddar den tills klockan 22 :O svara gärna !

 

- Det är svårt det där med p-piller, att man måste hålla koll på tid osv. Men strular man till det ordentligt alltså att man glömmer sitt p-piller 3 gånger i veckan eller att man skiter i det så borde man hålla sig ifrån sex ett par dagar. Man vet aldrig säkert. Men i just ditt fall är det ingen fara! Sedan är det ju inte någon exakt tid punkt man behöver ta det utan man håller sig mellan 3 timmar alltså tar man sitt p-piller kl 9 varje dag går det också bra att ta det kl 8 eller 10. Kom ihåg de.

Av mens - 2 september 2010 14:22

Tidigar har jag fått en komentar om att OBs tamponger läcker, vilket jag håller med om. Vare sig den är halvfull, full eller helt ny så kan det droppa lite blod längst tråden och bilda en fläck. Jätteirriterand. Men det läsaren komenterade om var att deras vanliga tamponger, eller vad ska man kalla dom?

OB pro comfort - LÄCKER

OB - LÄCKER EJ

Det blev bäst förklarat så. Jag måste hålla med. Med OB tampongerna så läker det inte  i första taget men de är helt klart lite svårare att föra in än OB pro comfort. Så man får bestämma lite själv där. Vill man att de ska läka men ha det lätt att föra in eller ha det klurigare att för in men att det inte läker något.

Det går att lösa!

Jag använder OB pro comfort och trivs jättebra med dom tampongerna. Därför så väljer jag att använda trosskydd till så jag slipper tvätta trosorna och ha ansvar utifrån de. Nu menar jag inte att jag låter trosorna bli använda igen utan att ha blivit tvättade. Men så fort man fått en mensfläk på ska man blöta trosorna eller vad det nu är för att det inte ska bli överdrivet svårt att få bort.

Så OB pro comfort tamponger med trossydd är min lösning.

 

  

Av mens - 2 september 2010 14:20

Hej , om man har mens och ska bada i en sjö,
Måste man använda tampong då , eller kan man hoppa över det helt?
Och bada som om man inte skulle haft mensen.
Skulle vara tacksam för svar :)

 

- Du kan både bada med tampong eller utan men badar du utan skydd som kommer det rinna en massa mens precis då du klivit upp och hunnit blivit torr. Därför rekomderar jag dig att använda skydd. Men hardubaralite mens så gör det inte så mycket att du inte använder skydd. 

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards