Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 juni 2015

TAMPONGER #2

Av mens - 7 juni 2015 21:15

Vad gör man med snöret?

Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhårt och inte riskerar att gå sönder då du väl ska ta ut tampongen. Det ska hänga ut ungefär 5-7 cm snöre från tampongen då den sitter på plats. Snöret kan även hjälpa dig att se då tampongen är full. Då snöret börjar bli lite blodigt så vet du att tampongen är full. Man bör ta ut tampongen efter att den varit inne i ungefär 5-8 timmar beroende på hur mycket mens du har samt vilket storlek du har på tampongen. Den minsta storleken kan man oftast ha i lite längre. Det går jättebra att sova men tampong men kom ihåg att ta ut den direkt på morgonen. Det funkar även att bada med tampong men då måste du byta så fort du är uppe från vattnet. Tampongen kan nämligen suga åt sig mycket vatten och blir därför full snabbare. Så i ungefär 3-4 timmar kan du ha i tampongen om du ska bada.

Då du ska ta ut tampongen så sätter du dig på toan, slappnar av och drar ut tampongen i en mjuk rörelse. Du ska inte rycka uten dra försiktigt ut den. Sedan rullar du in the i papprer och slängre i en soptunna. Skulle tampongen sitta jättehårt samt att det svider och gör ont då du vill ta ut den så är tampongen förmodligen inte full. En tampong ska vara jättelätt att ta ut och den ska egentligen bara slinka ut så sitter den hårt, prova att vänta ett tag till innan du tar ut den. Då tampongen är ute så är det bara att byta till en ny tampong!


Hur gör jag om jag vill kissa och har en tampong i?

Svar: Skulle det vara så att du behöver kissa då du har tampongen i så behöver du absolut inte byta eller ta ut tampongen. Håll bara fast snöret bakifrån, alltså mot rumpan så kissar du som vanligt och snöret behöver inte bli blött. Skulle du behöva bajsa med tampong så funkar detta också dock är det väldigt svårt ibland. Det som kan hända är att då man krystar fram bajset så kan man nämligen av misstag även krysta ut tampongen alltså att den åker ner en bit. Det du kan göra här är att antagligen trycka tillbaka den eller så byter du tampong. Eftersom tampongen redan hunnit glida ner en bit så gör det inte lika ont att ta ut den om den inte skulle vara full.


 


Vad händer om tampongsnöret går av?

Svar: Skulle snöret mot förmodan faktiskt gå av så är det ingen panik. Det du bör göra är att vänta en extra stund tills tampongen verkligen är full så att den lättare kommer ut. Det du gör är då att du försöker krysta ut den(som att kryssta ut en bebis). Du kan även ta hjälp av dina fingrar och nypa åt den och därmed ta ut den. Men skulle det verkligen vara panik och du inte alls får ut den så bör du besöka akuten så det inte alls är bra att en tampong sitter inne under en längre tid. Dock är detta väldigt ovanligt så det är med väldigt lite sannolikhet att detta skulle hända er - speciellt med tanke på alla bra tampongmärken som finns att köpa i Sverige. Men för säkerhetsskull så ryck alltid i snöret innan du för i tampongen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Av mens - 7 juni 2015 14:25

Tidigare skrev jag mycket om ett alvernativt mensskydd som kallas för menskopp. Då använide jag den några gånger och tyckte faktiskt att det gick relativt bra med både insätning och att ta ut den. Det mest positiva med den var att jag kunde ha den i ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards