Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 juni 2015

Jag ska börja med menskopp

Av mens - 7 juni 2015 14:25

Tidigare skrev jag mycket om ett alvernativt mensskydd som kallas för menskopp. Då använide jag den några gånger och tyckte faktiskt att det gick relativt bra med både insätning och att ta ut den. Det mest positiva med den var att jag kunde ha den i min så pass länge, det som däremot var ett stort minus för mig var att den läckte mycket. Det verkligen rann längst sidorna från den och mina trosor blev helt röda vilket gjorde att jag hela tiden behövde gå in på toan och torka mig. Efter att min menskopp strulat så mycket så bestämde jag mig för att sluta med den och återgå till tamponger.


Idag tänker jag dock annorlunda. Nu har jag varit tillbaka till till tampongerna och det kryper i mig varje månad då jag hela tiden måste åka och köpa ett nytt paket tamponger. Det går verkligen åt många tamponger och speciellt då man gärna vill använda två olika storlekar. Jag till exempel brukar använda storlek normal på den första dagarna och sedan använder jag storlek mini på dem sista då jag har lite mindre mens. Men nu är jag verkligen rött på detta och har därför besämt mig för att ge menskoppen en ny chans.


Så idag hade jag mens och skulle då börja använda menskoppen igen. Nu har jag haft den inuti mig i ungefär 6 timmar och hittills har ingenting läckt vilket verkligen är skönt! Nu i efterhand så insåg jag att menskopen inte suttit helt rätt utan att den på något sätt varit vikt där inne och därmed så har mens runnit precis vid kanten. Menskoppen ska sitta stenhårt och bilda som et vakum längst slidkransen och på så sätt ska det vara helt omöjligt för mensen att hitta en annan väg ut än att åka rakt ner i menskoppen. Jag ska se hur menskoppen funkar resten av veckan. Förhoppningsvis kommer jag ha fått kläm om hur man får in den korrekt. Jag vill verkligen jättegärna sluta med tamponger och enbart övergå till menskoppen. Det är verkligen oekonomiskt att använda både tamponger och bindor om man jämför till menskoppen så försöker man kanske dra ner på sina utgifter kan jag starkt rekomendera att ni iallafall provar menskoppen.


   


I genomsnitt så lägger man 50 kr på antagligen tamponger eller bindor varje månad. Per år blir detta 600 kr.

En menskopp kostar ungefär 300 kr och håller i 10 år. 

Så på 10 år kan du välja att antagligen spendera 6000 kr(tamponger/bindor) eller 300 kr(menskopp)


Jag ska hålla er uppdaterade om hur det går med användandet av menskoppen, förhopningsvis går det bra så jag kan fortsätta med den livet ut!


Något annat jag kom på nu när jag tänker på det är hor otroligt äckligt det är att linda in tamponger/bindor i papper och slänga dem i soptunnan. Är det bara jag eller luktar inte hela badrummet mensigt då det är en hög gamla tamponger i soptunnan. BLÄ! Vilket härligt liv vi kvinnor har va ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards