Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

BADA MED MENS?!

Av mens - 11 maj 2013 15:45

Nu är sommaren snart igång och då ska man ju ut i polen, sjön eller havet för att bada lite. Men vad gör man egentligen om man har mens dagen man ska ut och bada?? Här kommer några tips!


- Använder du tampong så använd det!

- Använd binda men doppa endast fötterna

- Sjukt upp mensen (genom tabletter som skrivs ut på vårdcentralen)

- Använder du menskopp så använd det!

- Använder du varken tampong eller menskopp så testa!

- Inget händer ifall du badar utan menssydd så gör det bara (se dock till att lägga dit en binda eller så då du är uppe ur vattnet!)

- Bada inte


Mitt bästa tips är egentligen att använda tampong, har du inte prövat än så rekomenderar jag dig att göra det. Det kommer vara mycket skönare att kunna bada med dina vänner utan att behöva oroa dig över din mens! Men kom ihåg att det tar ett tag att bli van med tamonger så se till att börja i tid! :)

 
 
Ingen bild

Anonym

12 maj 2013 17:53

Hej, jag är 13 år och jag fick min mens för drygt en månad sedan. Jag växer jättemycket på längden o allt, märker det när alla säger hur lång jag har blivit. Men det enda som inte växer är mina bröst, o jag skäms över det. Eller dem är väldigt små iallafall. Jag har precis börjat använda BH fast det är typ minsta. Kommer dem fortsätta och växa? Och när får jag mens nästa gång för jag är jätteorolig att mensr. Ska komma helt plötsligt igen.

 
Tjejsida

Tjejsida

15 maj 2013 16:38

Hej! Jag undrar om du skulle kunna ge en `shoutout`här på bloggen till min instagram sida. Det är en tjejsida som jag och min vän lägger upp massa saker som angår tjejer! Tack i förhand!
//Linnea och Tindra

http://baratjejer.blogg.se

 
Ingen bild

Angår int dig

23 maj 2013 19:36

Hur använder man mens kopp elr vad de heter

 
Ingen bild

Anonym :/

25 maj 2013 09:53

Hej, jag har precis börjat läsa din blogg och den är sååå hjälpsam! Jag har haft flytningar i kanske ett år. Och fått hår där nere, i armhålorna och på armar och ben. Min bästis har fått sin mens. Min mamma fick sin mens när hon var runt tio år. MEN JAG FYLLDE ELVA I MARS DETHÄR ÅRET! Är det fel på mej? Jag har inge mycket finnar heller o så. Snälla svara! Jag använder inte bh heller utan topp :|

 
Ingen bild

Anonym.

1 juni 2013 09:52

Jag har panik här verkligen panik!!!
Jag har haft mens i snart ett år och jag är 15 i november. Jag använder normala tamponger under dagen och natten.
I natt så var jag tvungen att byta 2 gånger för jag blödde igenom hela tiden. Borde
Man använda större tampong då? Dom känns
Så stora och de känns som dom ska göra jätte ont. Vad borde jag göra?

 
Ingen bild

A

4 juni 2013 18:36

Hej jag har precis börjat använda tampong. Det jag är lite osäker på är när man ska ta ut den. Kan man känna när den börjar bli full att den börjar glida neråt på öppningen? Att det börjar liksom skava lite för att den är påväg ner. Sen om man testar att dra ut den men känner att den inte är full kan man trycka tillbaka den då? :)

 
Ingen bild

emma

9 juni 2013 14:51

Jag är 13 och har inte fått min mens än ska jag prata med en läkare?

 
Ingen bild

Anonym

27 juni 2013 14:26

Hjälp jag tror jag fått min första mens!!
Idag när jag kollade i trosan såg jag en mörk röd/brun fläck i trosan! Jag är säker på att det är mens och jag är i en vanlig ålder 12!
För ungefär två dagar sen hade jag jätte ont i magen eller där nere a du fattar nog så jag trodde a nu kommer min mens! Jag var rädd men lite nyfiken också. Jag tror jag ska berätta för mamma idag om jag typ kan möta upp henne när hon kommer hem från jobbet. Mitt största problem är att jag vill inte att min lillasyster och pappa ska få reda på det!
Min lillasyster är nio år hon har inga bröst, hår under armarna och där nere så när hon ser mig ibland säger hon men oj villa stora tuttar du har och skrattar lite samma sak när jag inte hade rakat mina armar och min lillasyster såg min och skrattade åt att jag hade hår under armarna! Jag vill inte att hon ska veta och jag vill inte att min pappa ska få veta heller bara min mamma vill jag ska veta iallafall tills jag haft det ett tag! Hur ska jag gör???
Och en fråga bara när kommer min mens igen imorgon om en timme eller en vecka eller en månad?? Jag har PANIK snälla svara så snart som möjligt SNÄLLA!!??

 
Ingen bild

mej

1 juli 2013 17:20

Kan du iinte göra fler inlägg någon gång??

 
Ingen bild

anonym

2 juli 2013 23:50

Hej!
Jag undrar om jag är på väg att få mensen.
1: har fått bröst.
2:har fått lite hår där nere.
3: får lite finnar i ansiktet lite nu och då.
4: växer ganska mycket just nu.
5: har hafft flytningar sen i vintras.
Vad tror du är den på gång.. svara snälla..

 
Ingen bild

Ganska anonym ;)

11 juli 2013 17:43

Hejsan! :D
Har suttit och läst igenom nästan hela din blogg, verkligen BÄÄÄÄÄST är den! :) ;) just varför jag läst den så mycket nu är för att jag är väldigt inne i ännet mens just nu, haha jag undrar verkligen när jag får den, min bästis är sjukt tidigt utvecklad och fick den för mer än ett år sen, så klart jag längtar då. Har nyss fyllt 12 och mina bröst har vuxit i cirka 2 år, har haft flytningar i snart 1 år, jag har också fått hår mellan benen och under armarna. Så jag undrar om du vet ungefär när jag kommer få mensen? Ganska tacksam för svar ;-D

 
Ingen bild

En tjej som har besvär med mens.

21 juli 2013 23:23

Hej, jag skulle vilja vet hur man kan bli av med mensen så snabbt som möjligt.
Jag är en tjej som har ett jättebesvär med min mens, innan har jag bara haft jätte lite mens men nu när jag fick det för 2 dagar sedan har jag haft jätte mycket, kan jag minska den på något sett? Jag vågar inte bada nu när jag har såhär mycket. :(
Jag ber om din hjälp så snälla hjälp mig,
Tack på förhand.

 
Ingen bild

Elim

2 augusti 2013 22:51

Måste ba säga att jag fortfarande inte fått varken bröst eller könshår men jag har haft mens i 1 år. Så det stämmer inte på alla.

 
Thesimsans  :)

Thesimsans :)

16 augusti 2013 14:20

Bra blogg för unga tjejer! Rekommenderar dock inte att skjuta upp mensen med tabletter då det är bäst att inte störa kroppens naturliga klocka, vänta några dagar med att bada istället tills lingonveckan är slut! :)

http://thesimsans.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anonym

24 augusti 2013 00:48

Hej, jag är en tjej på 11 år eller ska fylla. Jag har inte så mycket bröst men dem börjar växa.. Jag har inte haft flytningar men det som är konstigt är att jag har mensbeteende, jag är ofta ganska sockersugen, jag har humörsvängningar lite då och då och jag har ont i nedre delen vad kan allt detta bero på för eftersom jag inte haft flytningar så vet jag inte men jag börjar få ganska mkt könshår, tacksamm för svar!

 
Ingen bild

Anonym

27 augusti 2013 14:40

Hej! Jag är en tjej som orecis börjat 6:an. Min mamma fick mens sommaren mellan 6:an ich 7:an. Min storasyster på vinterlovet i 5:an. Jag måste andvända bh och jag tror jag har fått flytningar. Det ser ljusgult/gult/mörkgult ut. Är det flyttningar och ungwfär när kommer jag att få min mens?

 
Ingen bild

jonna

3 september 2013 17:23

Vrf skriver du aldrig?!

 
Ingen bild

:)

28 november 2013 19:45

hej,jag undrar om jag kunde bada med en binda?

 
Ingen bild

lisa

21 januari 2014 18:08

Hej! imorgon ska jag simma med klassen och vet att jag kommer att få min mens snart men vet inte riktigt säkert så jag är jätte rädd att den ska komma imorgon vad ska jag göra? Mvh/ Lisaa

 
Ingen bild

anonym

14 februari 2014 21:58

hej
jag är 13 år och jag har inte fått min mens. jag har haft flytningar i 1 år men dom börjar bli större nu.
är det ett tecken på mens?!
tacksam för svar kram!

 
Ingen bild

anonym

23 mars 2014 19:50

Hej,jag fick min första flytning idag och jag är bara 9år är det något fel på mig? Tacksam för svar!!!

 
Ingen bild

Anonym

15 april 2014 02:46

Hej jag är 10 pår snart 11 jag har fått mitt mens i typ 5 månader men nu liksom kommer inte min mens varför blir det så?

mens

21 april 2014 15:00

Den är förmodligen bara oregelbunden och hoppar över någon månad, väldigt vanligt då man inte hunnit ha mens i ett år.

 
Ingen bild

Det vill du veta va!

17 april 2014 03:35

Är det normalt att vara 10 år och ha mens?!!!!
/svara

mens

21 april 2014 14:59

Jamen absolut, betyder bara att du är mogen för din ålder! :)

 
anonym

anonym

26 april 2015 18:15

Hej jag har nyss fyllt 12 år och har haft flytningar i cirka två år och de är ganska mycket.

Är det ett tecken på att jag snart ska få mens eller?????!

http://26 april 18:15

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards