Mensbloggen

Alla inlägg den 9 juli 2011

Av mens - 9 juli 2011 13:45

Nu under sommaren så har jag fått en hel del med frågor om att bada med mens. Så jag valde ut några frågor lite snabbt om att bada i vatten un der mensen!


Om man har tampong när man badar i skolan, kan man ta ut den då när man kommer hem?

- Det rekomenderar jag inte. Tmpongen lär bli överfull av vatten och mens då så det kommer nog läcka. Gå hellre på toa och byt.


Jag är rädd att få mens när jag ska till egypten i augusti. Jag vill kunna bada då hela tiden! Och jag vill inte skjuta upp heller. 

- Det kan ju händ tt du inte får den då så oroa dig inte så mycket. Men om du får den så kan man faktiskt bada i vattnet hela tiden. Eftersom att så fort man kliver in i något blött är det nästan så att all mens bara försvinner in. Men så fort du blir torr igen, bara en aning så kommer det rinna ut. Så du kan inte bada för att sedan gå upp för att sola och sen köpa en glass. Eftersom utan mensskydd så rinner mensen. Prova med tampong eller menskopp!


Syns det om man har mens genom bikinin? Kommer det läcka igenom ?

- Alltså har du en tampong i så syns inget. Men har du ingenting alls så komemr det läka och rinna längst med benen. 


Kan jag bada med mens UTAN tampong?

- Visst kan du men så fort du är uppe från vattnet kommer det rinna. Så du får bada en massa sedan springa bort till toan, dra på dig en binda och du känner dig bekväm med just det och sedan ett par shorts, så syns ingenting.


Kan man bada med mens men kommer det i vattnet om man har tampong?

- Ja det kommer in vatten i tampongen då man badar. Det är därför som man ska byta då man kommit upp ur vattnet.


Jag tycker det är bäst med tampong eller menskopp i! Dom käns inte och du kan känna dig så himla mycket bekvämare och säker med dom!

Av mens - 9 juli 2011 12:57

Tjenare tjenare!

Jamen nu är det såhär att det finns en sidan som man kan hålla koll på sina favorit bloggar. Och om du fastnade för just min mensblogg så vore det himla kul om ni ville börja följa den också!

Bloglovin heter sidan. Du kan antagligen söka där eller trycka på denna länk och börja följa!

http://www.bloglovin.com/blog/1395876/mens-bloggen-her-self

Av mens - 9 juli 2011 12:18

Typ det svåraste som finns är att veta när man ska byta sin tampong eller tömma sin mensskopp. Med bindor är det ju ganska enkelt att veta för då känner man då det börjar bli extra kladdigt och så ser man då man går på toa att det är antagligen full eller bara lite på.

Men kan förklara lite närmare på tampongen eftersom de flesta använder tamponger faktiskt.

Man brukar alltid säga en tid. T.ex, du måste byta tampong var femte timme men just du kanske har mer eller mindre mens. Har du mycket mens så byter du var 4-5 timme. Om du kör på mini så oftare. Men är du mitt i din mensvecka så kan den vara inne sex timmar. Men kör du på mini kan den vara inne åtta timmar. Eftersom om du har en normalstor tampong i men det finns ingen mens så kommer den suga åt en massa viktig vätska. Men eftersom mini är så liten så suger den inte åt sig mycket av vätskan därför kan du ha den längre.

Såhär gör jag:

Dag 1: Normal tampong, byter var femte timme. Sover även med tampong.

Dag 2: Normal tampong, byter var femte timme. Sover även med tampong.

Dag 3: Pendlar mellan normal och mini, var 6 timmer. Sover även med tampong.

Dag 4: Mini tampong, byter var 6-8 timme. Sover även med tampong.

Dag 5: Trosskydd hela dagen. Sover även med trosskydd.

Dag 6: Nästan inget kvar, slut på den mensveckan alltså.


En mensskopp tar emot mens så den kan du byta en gång på morgon och en gång på kvällen. Två gånger per dag alltså, jätte praktiskt!


Bindor byter man i genomsnitt var 4-5 timme. Fast är man snabb på toa så kan samma vara kvar en hel dag. 

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards