Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

Bada med mens

Av mens - 9 juli 2011 13:45

Nu under sommaren så har jag fått en hel del med frågor om att bada med mens. Så jag valde ut några frågor lite snabbt om att bada i vatten un der mensen!


Om man har tampong när man badar i skolan, kan man ta ut den då när man kommer hem?

- Det rekomenderar jag inte. Tmpongen lär bli överfull av vatten och mens då så det kommer nog läcka. Gå hellre på toa och byt.


Jag är rädd att få mens när jag ska till egypten i augusti. Jag vill kunna bada då hela tiden! Och jag vill inte skjuta upp heller. 

- Det kan ju händ tt du inte får den då så oroa dig inte så mycket. Men om du får den så kan man faktiskt bada i vattnet hela tiden. Eftersom att så fort man kliver in i något blött är det nästan så att all mens bara försvinner in. Men så fort du blir torr igen, bara en aning så kommer det rinna ut. Så du kan inte bada för att sedan gå upp för att sola och sen köpa en glass. Eftersom utan mensskydd så rinner mensen. Prova med tampong eller menskopp!


Syns det om man har mens genom bikinin? Kommer det läcka igenom ?

- Alltså har du en tampong i så syns inget. Men har du ingenting alls så komemr det läka och rinna längst med benen. 


Kan jag bada med mens UTAN tampong?

- Visst kan du men så fort du är uppe från vattnet kommer det rinna. Så du får bada en massa sedan springa bort till toan, dra på dig en binda och du känner dig bekväm med just det och sedan ett par shorts, så syns ingenting.


Kan man bada med mens men kommer det i vattnet om man har tampong?

- Ja det kommer in vatten i tampongen då man badar. Det är därför som man ska byta då man kommit upp ur vattnet.


Jag tycker det är bäst med tampong eller menskopp i! Dom käns inte och du kan känna dig så himla mycket bekvämare och säker med dom!

 
 
Ingen bild

13 år

10 juli 2011 00:02

Hejsan! Jag är ganska rädd för att jag aldrig kommer få mens, jag är 13 år , jag har haft flytningar i lite mindre än 3 år och ingen mens än.
Finns det något sätt att veta att man kommer få mens? Alltså t.ex som flytningar... orolig är jag....

mens

10 juli 2011 17:47

Alla tjejer får mens och vanligast är man mellan 12-13 år. Men det finns även många som får tidigare eller senare. Som i ditt fall! Din mens kan ju dyka upp när som helst och då den är här vill du inget hellre än att ta kol på den. Så njut av sommaren och låt mensen komma av sig själv!

 
Ingen bild

Anna

24 juli 2011 00:10

Hej !

Jag har just fått min mens och det blöder väldigt mycket och jag får byta binda väldigt väldigt ofta för jag tycker att det är obekvämt med blod vid slidan. Jag har inte använt tampong än och jag vet inte hur det kommer att gå första gången jag stoppar in den och jag ska åka och bada snart. Jag har alltid varit lite rädd för saker att åka in i min slidöppning. Går det att bada utan tampong ? Hinner jag springa upp och byta utan att det forsar ner ? :(

mens

26 juli 2011 17:03

Jag hade samma problem som dig, att jag inte ville att okända föremål skulle in. Men sen måste man tänka på att en kuk säker kommer gå in där och att ett barn kommer gå ut. Att använda tampong är de samma som att fingerkroks egentligen. Man gör det för man vill men den ska ju endå ut sedan igen. Tampongen försvinner inte in i dig, aldrig. Utan dens enda utväg är ut på samma sett son den kom in. Men om du verkligen inte vill prova dig på tampong lagom till bad så tror jag nog att du kan köra utan och sedan dra på en binda!

 
Ingen bild

Amanda

29 februari 2012 19:31

Jag gå på simning, jag simmar 2 timmar behöver jag bytatampong under dessa två timmar? :)

mens

17 mars 2012 20:21

Nejnej, efter träningen kan du byta tampong :)

 
Ingen bild

Amanda

25 mars 2012 19:31

jag har normalt mycket mens, tror du jag kan andvända en mini tampong utan att behöva byta den då? :)

mens

3 april 2012 17:37

Du kan använda en mini tampong och ha den inne i ungeför 3-4 timmar. Medans du kan ha en normal stor i kanske 5-6 timmar.

 
Ingen bild

Emmizen

27 maj 2012 20:51

Jag har badat med mensen men är rädd för att få jätteont! Sist jag badade med mensen fick jag ont, men jag va så dum och gjorde om de.. Vad ska jag göra om de händer samma sak?

 
Ingen bild

Anonym

3 juli 2012 21:26

Hej!

Jag är 11 år och har mens och jag har aldrig använt en tampong och jag ska snart bada! men finns det något sätt som man kan göra satt mensen inte forsar ut när man har badat och sen går upp på land igen och blir torr? T.ex någon slaks tablett eller om man bara kan sätta något i bad trosorna som tål vatten och som tar imot mensen när den kommer!?

 
Ingen bild

Ebba

8 juli 2012 21:14

hej! jag är 12 år och har fått min mens. jag simmar några dagar i veckan. men när jag har mens kan jag inte simma och jag vill inte andvända p-piller eller menskopp eller tapång. Vad skajag göra

 
Ingen bild

amanda

17 juli 2012 07:52

om jag har en mini tamong hur länge kan jag ha i den när jag simmar?

Jag har normalt med menns!

 
Ingen bild

Julia

27 juli 2012 08:45

SNÄLLA SVARA, igår kväll när jag skulle gå på toa märkte jag att jag hade precis som en vanlig flytning i trosan fast nu va den brun!:0
Är det mens? Det va bara pyttelite..:0

 
Ingen bild

Elin

10 augusti 2012 21:19

hej, jag ska på övernattning med mitt fotbolls lag , på lappen stodd det badkläder, problemet är att jag har fått mens och jag har aldrig använt tampong :S vi har heller inte fått reda på hur det ser ut ditt vi ska så jag vet inte om det finns någon toalett i närheten. hur ska jag göra?

 
Ingen bild

fjortisen

21 oktober 2012 20:40

hej vi ska bada med klassen imorgon och jag har mens, funkar de att bada utan tampong för jag kan verkligen inte ha det... och en till sak, jag får in en minitampong men de gör så jävla ont när jag har den inne och de känns som jag går runt med ett finger i slidan så jag brukar ta ut den efter typ 15 min för de känns så obekvämt, sätter jag in den på fel sätt?

 
Ingen bild

Den som äger!

24 december 2012 13:59

Hejhejj hur länge kan man ha en binda innan man behöver byta till en ny?

 
Ingen bild

Lisa :)

11 januari 2013 17:23

Men när vi har bad i skolan och man fick sin mens idag och vill gärna vara med att bada hur ska man göra du ska man ta en ny tampong och bada med den och sen när badet är klart så byter man eller hur kan man göra ?

 
Ingen bild

Orolig

20 januari 2013 13:57

Hej! Ska till Egypten på Tisdag och har precis fått min mens! Jag undrar vilken tampong som är bäst att använda när man badar? Stor elr Liten???? Snälla svar fort!!!!

 
Ingen bild

Johanna

6 februari 2013 17:25

Hej jag är 12 år och tävlingsimmar jag tränar ca 2-3timmar men jag fick min mens igår och jag vill inte använda tampong kan jag simma utan? Snälla svara

mens

11 februari 2013 20:31

Nja att simma utan skydd är inget jag rekommenderar. Försök att testa tampong, annars får du nog skippa träningen.

 
Edda

Edda

5 mars 2013 17:20

Hej! Jag är 12 år.
Hej! Jag undrar om man kan simma utan tampong eller något ?? För att jag ska bada imorgon med klassen...
Jag har läst på flera hemsidor och det är många som skriver att man kan bada utan skydd eller nåt!!
För att vattnet trycker in blodet och gör så att de inte rinner ut i vattnet, men när man har badat klart så rinner det om man har väldigt mycket!! Så läste jag..
Kan man bada utan skydd??
SNÄLLA DET ÄR VIKTIGT??

http://Ingen

 
Ingen bild

Johanna

8 juni 2013 18:43

Jag fick min mens för 4 dagar sen. Sen trodde jag att det slutade för att när jag var på toa där hemma så kom det inget. Men jag badade i en stor simbassäng. Efter det gick jag upp och skulle sola sedan rann mensen ut helt...jag var tvungen att springa hem direkt vad ska jag göra. Jag tänkte gå imorgon också. Men det jag vill veta är att om jag går upp från vattnet igen kan jag sätta på mig en binda snabbt och sedan sola?

 
Ingen bild

Orolig tjej

19 juni 2013 21:38

Hej jag ska till Mallorca snart och jag vet att jag kommer få min mens den veckan och jag vill såklart bada mycket och ha aldrig använt tampong hur ska jag göra så att de inte syns att jag ha mens?

 
Sabrina

Sabrina

4 juli 2013 04:12

Kan man bada dagen efter mensen har taggigt slut? Kan man bada med mens

http://Mens

 
Tjejen. :

Tjejen. :

9 juli 2013 10:14

Jag fick mens när jag var nio-tioår och eftersom det gjorde så ont, så ville jag inte gör ngt. Men nu ska jag med några kompisar och bada. Vad ska jag göra, har precis fått min mens! ;< /från tjejen som fick mensen tidigt..

http://Mens

 
Ingen bild

Anonym

18 juli 2013 23:43

Hej. Jag tror jag fick min mens idag. Jag var på toa och torkade mig och sen på papperet var det blod. Jag ska berätta för minn mamma imorgon för jag vågade inte idag för jag fick den på kvällen. Jag är orolig för att jag inte ska våga säga något och att jag inte ska kunna bada jag ska på semester i augusti kommer jag kunna bada och gå upp på land utan att behöva oroa mig att det ska blöda och rina på mina ben om jag inte tar på mig en binda sen

 
Ingen bild

11år

21 juli 2013 13:50

Hej jag fick precis mens jag berätta för min mamma men absolut inte för min pappa och han frågar om jag vill bada i poolen vad ska jag göra jag har ingen tampong hjälp!!!

 
Ingen bild

Tjejer äger!

21 juli 2013 14:33

Hej! Jag ska bada snart och har min mens. Vill bada men har aldrig testat en ta tampong innan. Och jag letar efter en hemma men jag hittar ingen. Men i skolan pratade vi med skolsystemet om mens i h alla fick en liten påse med bindor. Och då fick man sådana jätte smala bindor som man ska ha i string trosor tror jag. Kan man använa det eller kommer den lossna i vattnet!? Snälla svara fort ska bada om någon timma bara!!!!!!!!??

 
Ingen bild

Anonym

2 augusti 2013 17:19

Hej!! Jag är snart 13 år ok jag har fått min mens men jag vet inte om jag kan bada HJÄLP mig?!!!!!!!!

 
Ingen bild

Hjälp!

15 augusti 2013 17:28

Jag ska till Turkiet i september och tror att jag ska få min mens då, men vet är jätte rädd att det ska läcka igenom om jag har tampong och badar, för dom jag är där med kanske tycker de är lite konstigt om jag springer på toa så fort jag går upp ur badet och ingen förutom min mamma vet om att jag fått min mens.
Vad ska jag göra?

 
Anonym tjej

Anonym tjej

17 augusti 2013 23:26

hej

vad ska jag göra jag ska på badhuset i morgon och har lite mens kommer det synas??? och har inga tamponger

http://gggg

 
Ingen bild

Alice

17 september 2013 19:38

måste man ha en extra stor tampong om man ska bada med den?

 
Ingen bild

Anonym

16 november 2013 18:05

Hej
Jag e 15 år och ska simma och göra npgon liv röddnings sak med klassen på badhuset på måndag och jag undrar om jag sätter i en tampong när vi ska bada och sen kanske man går upp och ner i vattnet typ för att man ska gå till en annan pol måste man byta då eller? Och när man e i vattnet kan det rina ut mens då om man har tampong? Svara snabbt!

 
Ingen bild

Måste ha svar nu

1 januari 2014 19:17

Jag vill inte säga till mamma att jag fått mens.
Men kan man använda padds som man tar bort smink med? För jag har gjort det i 5 månader nu under mensen och det funkar;)

 
Ingen bild

Anonym

22 februari 2015 18:52

Hej, jag fick min mens igår. Jag vet inte vad jag ska göra när jag badar?? Jag vill inte använda tampong helt, för jag tycker att det gör så ont:(

 
Ingen bild

Orolig behöver svar nuu!!!

2 januari 2016 10:12

Jag ska bada idag men jag har mens nu men jag oroar mig över att det ska läcka ut blod när jag simmar eller stoppar tampongen upp det..?

 
Ingen bild

Okänd

4 januari 2018 00:59

Hej!Just nu är jag utomlands och kommer få min mens om ungefär 2dagar! Jag undrar om jag kan bada med tampong då??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards