Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 29 december 2010

Lite mensfrågor

Av mens - 29 december 2010 14:00

 

Ska jag byta bindan även fast den är mensfri?

- För att undvika bakterier så ja. Helst minst en gång varje vecka.


Kan man ha två tamponger i samtidigt?

- Nej, detta kommer torka ur sin fitta direkt.


Hur kom du på att starta en mensblogg?

- Har ett stort intresse av att tipsa ansra och mens är något som aldrig slutar få frågor. Plus att det är ett kul ämne!


Hur gamal brukar man vara då man får sin första mens?

- Vanligast är 11-12 år, under den senaste tiden iallafall.


Kan killar då mens?

- Nej


Hur tar man bort mensvärk?

- Ta en dusch, kägg en värmefilt på magen, ta en värktabblet, få en orgasm eller bara vila.


Vad ska jag göra då jag inte har med mig mensskydd till skolan?

- Fråga en kompis eller gå till skolsyster


När försvinner mensen?

- 50-års åldern


Borde ens pojkvänn veta att man har mens just då?

- Borde och borde, inte om han behöver veta. Vore ju bra om han visste om man skulle ha sex eller så.


Hur mycket kostar en menskopp?

- ungefär 300 kronor, men den håller i 10 år så det är extremt värt.


Hur länge ska man ha i en tampong som är liten?

- Beror på vart i mensvykeln du ligger. I början, 3-4 timmar. I slutet, 6-8 timmar.


Vad är skillanden på libresse och always bindor?

- Always suger in blodet medans libresse bara tar emot blodet. Själv tycker jag att always är bättre just för att det suger in och det känns inte att mensen är där. Men libresse har oftast roliga omslag eller saker man får med så det kan vara lite svårt att stå emot deras bindor.


Hur mycket mens får man?

- 50 ml. 50 st kryddmått alltså, kan vara svårt att tro men det är mycket annat som också följer med så det kan kännas som mycket mens.


Hur gammal måste man vara för att använda tompong?

- Man är redo så fort man får mensen.


Vem ska man berätta att man fått sin mens till?

- Kan vara bra att berätta för sin mamma just därför att hon också fått sin första och kan berätta själv och ge tips.


Det var allt för idag, fortsätt maila in frågor så svarar jag på dem här eller genom mailen bara. mens.blogg@hotmail.com

 Ha det gött och hoppas alla haft en bra jul och hoppas ni får ett bra start på året också!


Gott nytt år!

 
 
Ingen bild

Anonym

26 november 2011 20:36

Hej Jag är en tjej på 11 år och fick min mens för kanske 4 dagar sen!
Jag undrar vad en menskopp är?! Kan du svara på det?!

mens

9 januari 2012 03:27

En kopp av plast som du för in i fittan och tar emot mensen. Du tömmer den 10 timmar senare ungefär.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards