Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Oregelbunnden mens i början.

Av mens - 24 juli 2010 01:21

När man får sin första mens brukar den oftast bara vara en brun/röd liten fläck. Men för vissa kan man få jätte mycket mens på en gång. Riktigt olika. Så i början utav ens mens alltså de 4 första månaderna, så kan verkligen ALLT hända. Den slutar komma, det kommer jätte mycket, den kommer olika gånger, den hoppar mycket osv. Jag vill bara ha klart för er att precis allt utav dessa är normala. Det är inget fel på dig!


Jag fick min mens under månaden mars, fick nästan ingenting under månaderna mars och april. Det var riktigt lite. Men under juni månad så hände något jätte konstigt som jag tyckte då. Jag var inne i dag fyra under min mens. Helt plötsligt går jag på toa och mäsrker att det har kommit nästan en halv liter mens. Min binda, mina trosor och mina vita strumpbyxor var fulla av mens. Jag hade inte märkt eller kännt något alls. Utan jag trodde vara att jag skulle gå och byta till ett trossydd. För det var ju dag 4 och då brukar man inte få så mycket. Men jag fick verkligen jätte mycket.


Från och med den dagen har jag lärt mig att man aldrig ska lita på sin mens. Man ska alltid vara berädd på allt, speciellt om man inte hunnit ha mens i ett år. Men jag har ju haft mens i några år nu så jag vet en aning om hur det här med mens fungerar. Sen så är min mens mer regelbunnden nu tillskillnad från första året. Min mens blev inte så regelbunnden snabbt utan det var först när jag hade gått in i tredje mens året som mensen började bli regelbunnden. Hade alltid olika dagar förut, och blev överaskad utav den nästan hela tiden.


Hur jobbigt det än känns med mens i början så lovar jag er, man vänjer sig. Fortsätt att ställa frågor så besvarar jag dem så fort jag hinner! Ta hand om er. 

 
 
Ingen bild

jennie

12 december 2011 22:26

hej, jag har trott att det är nåt fel på mig, jag har ju kollat upp mig men ungdomsmottagningen säger att värdena ser helt normala ut. men grejen är den att jag fick mens då jag va 14 år och jag fyller 17 nu i mars. jag har inte haft den på ett år, den är jätte oregelbunden, hur vet man då när man ska få sin mens igen? jag börjar bli lite orolig. när jag hade den sist så varade den i 2 månader konstant! det va inga små blödningar, utan det va ju rejäla. glad för svar!

mens

9 januari 2012 03:25

Oj, låter inte normalt alls! Tycker du borde pröva p-piller eller liknande för att göra din mens mer regelbunden. De på ungdomsmottagningen verkar göra något slags misstag så prova att prata med en läkare om detta!

 
Ingen bild

Frida

24 mars 2012 17:44

Hej!
Jag förstår att mensen kan vara oregelbunden... Men är det normalt att inte mensen har kommit på två månader? Har inte ens haft det i ett år... Tacksam för svar

mens

3 april 2012 17:38

Jo det är vanlig att detta kan förekomma, om den dock inte kommer tillbaka till sommaren så boka en tid hos läkaren.

 
Ingen bild

anonymizz

21 april 2012 20:41

Jag hade min första mens ca 6 dagar och då kom det bara lite varje dag och inget under nätterna. Sen fick jag pyttelite mensvärk innan den kom andra gången efter bara två veckor. Skulle til min kompis stuga då och fick låna nattbinda, som tur var, för på morgonen spände jag magen lite nör jag skulle sätta mej i sängen och då sprutade värsta niagara-fallen ut.. - . - Och så var det typ hela den dagen men sen blev det mer "normalt2 och jag had mens ungefär 8 dagar.
Efter det kom 3:e mensen efter exakt 28 dagar men jag blödde bara som första gånge -ganska lite alltså, och mensen varade bara tre dagar.
När jag skulle fått mens 4:e gången kom den aldrig, inte 5:e heller men jag har inte haft sex, har inte ens kille så jag kan inte vara gravid. Snart borde jag få för 6:e gången (fast det blir ju bara 4:e) så jag hoppas den kommer då så jag slipper vara så orolig. ^^

 
Ingen bild

Anna

18 juni 2012 20:10

Hej. min första mens kom för ett halvår sen. Nu har jag det igen. Jag har haft det i två veckor nu! är det för länge? ska jag kontakta en lärare? <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards