Mensbloggen

Alla inlägg den 6 juni 2015

Av mens - 6 juni 2015 11:15

Jag är 10 år, jag har flytningar, hår under armarna, hår vid underlivet och jag börjar få lite finnar, tror du jag får min mens snart? 

Svar: Jag tror absolut att din mens är påväg du verkar ha dem flesta symptomen så tog kommer den snart. Dock bör du ha tålamod, mensen kommer oftast då man minst anar det. 

 

Jag är en 12-årig tjej, fyllde den 19 maj. Jag undrar när min mens kommer. Jag har flytningar och byter trosor 2 ggr per dag. Min bröst är små och jag har stora humörsvängningar. Det är bara en som har fått det i min klass och jag vill vara den 2:a. Jag är kort (146 cm) och är lite rädd. Vill så gärna bli vuxen och ha mens. 

1. När får jag mens

2. är det nära

3. Gör det ont

Svar: Du behöver inte alls ha bortom över att få mens dessutom är det helt omöjligt att bestämma när man ska få sin mens utan den kommer då den kommer. Har man fått dem flesta symptomen såsom att brösten bildats, flytningar kommit, PMS, hår under armarna osv så bör det inte vara allt för lång tid innan din mens kommer. Ha tålamod så kommer nog snart din mens! Att få mens gör heller inte ont så var inte orolig. Det enda som kan göra ont skulle vara om du har väldigt otur med mensvärk då det kan verka längst ner på magen och längst ner på ryggen några dagar innan mensen.

 

Jag är en tjej på 10 sommrar som undrar två saker, jag har haft flytningar sedan i somras och jag jag tror att jag växer på längden. Mina bröst har börjat växa, jag har fått hår där nere, svettas mer och har ont i magen... (Ibland)

1. Är min mens på G???

2. Vart kan man köpa skydd när man har fått den???

Svar: Ja din mens verkar vara på G, ha lite tålamod så kommer den så kroppen är redo. Man kan köpa mensskydd på alla möjliga olika ställen såsom mataffärer, pressbyrån, statoil, apoteket eller så kan du besöka skolsystern och få några där!

 

Om man har väldigt mycket mens? Vad ska man gör då?

Svar: Det du kan göra är att använda en större binda eller tampong då du har mens samt även byta menssyddet regelbundet för att undvika att det läker. 

 

Hur brukar de vara när man har mensvärk?

Svar: Det är väldigt individuellt för alla hur man upplever sin mensvärk. För vissa kan det göra lite ont i magen, något som ibland inte ens känns. Men för vissa så kan det vara så illa att man kallsvettas, spyr och svimmar. Det är alltså väldigt olika. Vissa har heller knappt någon mensvärk och känner inte av mensen alls. 

Detta kan hända vid mensvärk:

  • Ont längst ner på magen
  • Ont längst ner på ryggen
  • Kallsvettas
  • Skakar
  • Omöjligt att röra sig
  • Ingen matlust
  • Stor matlust
  • Man kräks

Har man jättemycket mensvärk så kan man åka in på vårdcentralen och få tabletter utskrivna som ska hjälpa för mensvärken.

 

Jag har alla tecken på mens och min tvilling har fått det! när ska jag få det?

Svar: Då är det nog inte långt kvar tills även du får din mens, håll ut!

 

Hur lång tid tar det innan brösten slutar göra ont?

Svar: Brösten brukar ömma lite extra i puberteten då dem växer och utvecklas som mest. Brösten fortsätter såhär fram till att kroppen utvecklats ordentligt vilket kan dröja till att du fått din mens eller till att du kanske haft mens i ett år. Det är väldigt olika. För vissa så känner dem knappt av att brösten gör ont. Men fram till att man är 15-16 år så bör brösten vara färdiga och inte ömma lika mycket.

 

 

Hej jag undrar om man har nåt helgult i underkläderna asså som fläckar, vad är det? Jag har redan fått min mens har fått den rätt nyligen så jag har bara haft den en gång sen nu har den inte kommit igen bara dom äckliga fläktarna vet du vad det kan va? 

Svar: Jag skulle gissa på att detta är flytningar något som är helt normalt och som alla får. Flytningar är en vätska som rör sig i underlivet och som visar att allt är okej där nere. Skulle dock dessa flytningar ha en väldigt stark och sur lukt alltså något som inte alls verkar normal så bör du nog uppsöka en ungdomsmottagning eller vårdcentral.

 

Hej jag är 12 år, fick min mens igår och jag har inte haft någon mens idag eller när jag har sovit, är det normalt? Jag kommer inte att börja med tamponger förr än längre fram men kan man rida när man har tampong? Om inte vad ska man göra när man rider och har mkt mens?

Svar: Det är väldigt normalt att din mens är lite oregelbunden i början och kan komma och gå som den vill. Alltså att den finns ena dagen men inte andra så var inte orolig att den hoppar som den vill, det är helt normalt och kommer bli mer regelbunden senare. Angående ridningen så går det jättebra att rida både då du använder antagligen tamponger eller bindor. Det är gör ingen skada alls och funkar super.

 

Hej jag har fått mens men jag vågar inte säga det till min mamma och snart ska vi åka utomlands vad ska jag göra, kan jag bada då?

Svar: Jag skulle rekommendera att du berättar för din mamma att du fått din mens. Det blir lättare för dig och din mamma kommer bara bli glad att du berättar. Du kan absolut bada dock så är den en risk om du har jättemycket mens och inte använder tampong. Har du väldigt lite mens kan du prova att bada ändå. Dock ska du inte använda någon binda eller så utan besök toaletten med jämna mellanrum för att se så inget läker eller så.

 

Hur lång tid tar det till man får första mensen efter man börjat få flytningar?

Svar: Oftast så får man sina flytningar redan innan man får mensen däremot är det väldigt olika för alla hur mycket flytningar man har. För vissa så har man jättemycket flytningar och då syns och känns flytningarna såklart mer. Har man lite mindre flytningar är det dock svårare att veta att man ens har flytningar. Men absolut kan det vara så att man får mensen innan man får sina flytningar. Det brukar dröja max ett år tills man får flytningarna.

 

Får man mensen av att stimulera klitoris/pulla?

Svar: Nej

 

Blir mensen orgelbunden ifall man går upp i vikt?

Svar: Mensen blir inte oregelbunden av att man går upp i vikt men om man går upp väldigt mycket i vikt eller går ner väldigt mycket i vikt så kan mensen också påverkas beroende på hur då mår.

 

Jag tror jag har fått min mens det kommer lite blod med mina flytningar. Är det mens eller något annat? Har typ panik vågar inte säga till mamma för det är pinsamt

Svar: Det brukar ibland vara så att flytningarna är lite blodiga och då är det mensen som kommit, grattis! Berätta gärna för din mamma, hor kommer uppskatta att du berättat.

 

Hej! Jag har nyss för första gången raka mig när nere, jag var ganska rädd att jag inte skulle tycka om det. Men jag tycker att det var mycket skönare att ha hår. Vet inte hur jag ska göra riktigt, kan man låta det växa ut igen? Eller blir det mycket stubb och jobbigt?

Svar: Ja visst kan du låta ditt könshår växa igen, inget problem alls. Det kommer komma stubb då håret växer till en början men därefter försvinner stubben och det blir som innan.

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards