Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 september 2012

Svar på mensiga frågor!

Av mens - 7 september 2012 09:09

Jag har hört att man kan tömma menskoppen i handfatet, stämmer det? Och om man har klumpar i mensen kan inte det fastna i handfatet då? 

- Ja det stämmer att man kan hälla ut mensen i hansfatet och eftersom det bara är blodklumpar löser de upp sig i vatten ändå. Så det är ingen risk alls att det fastnar. 

 

Hur lång tid tar det innan man får mens efter en brunare flytning?


- Det är olika för alla men en brunare är som en lättare mens så just mensen borde komma inom en eller två månader.


Varför får man inte mens ibland?


- Eftersom kroppen har ännu inte ställt in sig på att du ska ha mens och därför kan det bli lite olika i början. Vanligast är att mensen kommer en gång i månaden efter först 1-2 år. Men vissa kan få en regelbunden mens redan från början så det finns egentligen inget rätt eller fel.

 

Hej, när jag har mens och är på toa så kan det lukta blod efteråt och det är pinsamt då jag är på skolan. Vet du något knep?



- Jag tror inte alla känner av denna lukt utan det är främst du som tänker på detta. Men torka ordentligt, spola, linda ihop din använda binda ordentligt, tvätta händerna med tvål, kanske spruta lite parfym, så ska du se att lukten glöms bort även för dig. 


kan man göra något för att tidigarelägga mensen?

 

- Nej tyvärr, mensen kommer då den kommer!


Kan man få sin allra första mens om man onanerar?

 

- Nej det kan man inte, utan börjar du blöda lite är det bara för att du är lite ovan med att ha något inom dig. Men att de börjar blöda händer inte alls ofta utan det är bara för vissa vid första samlaget eller om man varit för hårdhänt med sig själv. Mensen har inget med sex att göra.

 

Skulle fått min mens för 8 dagar sen,vad har hänt?

 

- Den är bara lite oregelbunden, normalt normalt!


Jag vet int om jag fått mens för igårkväll så onanerade jag (stoppade in ett finger i snippan) och började det helt plötsligt blöda! Är det mens eller är det bara ett sår elr något? det luktar inte heller mens och jag är bara 11 och har just kommit in i puberteten!


- Som sagt är detta inte mens utan som du säger, bara ett litet sår.

 

Vad ska jag göra om jag inte vågar säga till mamma att jag har fått mens ?

 

- Du går fram till din mamma och säger det rakt ut! Du kommer inte ångra dig eftersom hon har ju också mens och kan ge dig en massa tips så det känns bättre.


Hur länge kan man bada om man har en tampong i??


- Du badar tills du är klar helt enkelt, det är sällan man badar 5-6 timmar liksom. Men jag skulle säga att du borde byta den efter iallafall tre timmar för att vara på den fräscha sidan.


Kan man bada med sin mens utan tamponger eller något sånt?


- Ja visst kan man men då finns det är risk att mensen rinner igenom då du kommit upp från vattnet och det kan vara lite pinsamt. Använd tampong eller avstå från vattnet.


Jag undrar hur det känns när man får mens allstå gör det ont i magen isåfall hur länge eller vad ''varnar'' en när man håller på att få mens?


- Vissa får mensvärk innan själva mensen kommer och då förstår man att mensen snart dyker upp. Men det är egentligen inget bra sett att hålla koll på när man får sin mens. Utan se till att räkna 28 dagar efter din första mensdag så du vet på ett ungefär ändå.

 

Ska man sova med binda? Jag har nyss fått mens och vågar inte använda tampong än. Eller ska man inte sova med någonting


- Ja du kan sova med binda och det rekomendernar jag dig verkligen att göra. Många som använder tampong använder endast det på dagen och har sedan en binda under natten. Mycket enklare ifall man inte känner för att dra ut en tampong det första man gör på morgonen.


Vilket hål kommer mensen från?


 

- Inte det du kissar från och inte det du bajsar från, utan det imellan dessa hål. Där har du hålet du får mensen ifrån, där penisen ska i och där en bebis ska kunna komma ut från.

 

Vad kan hända om man använder för stora tamponger? 


- Din kropp kan egentligen hantera vilken tampong som helst utan det är ju inte så att du kan spricka eller liknande. Storlekerna utgår bara efter hur mycket mens du har. Har du lite mens åt gången ska du kanske köra på en mindre tampong och har du mycket mens blir det en större tampong. Men den största tampongen är nog främst gjord för de som nyligen varit gravida så satsa på normal storlekarna istället!


Måste man använda tampong? Jag har försökt en gång men det gjör så jäkla ont!


- Nej men självklart måste du inte det, utan tampongen är vara ett alternativ av mensskydd. Använd de skyddet du känner dig ebkväm med tycker jag.


Gör det ont att ha sex? Jag får ju inte ens in en tampong. Kommer jag aldrig kunna ha sex?


- Sex har man ju för att det är skönt och för njutning så det är verkligen inte meningen att det ska göra ont. Utan då du ska ha sex blir du ju kåt och våt där nere vilket gör det enklare för en penis att komma in. 


Vad är en menskopp?


- Det är en liten plastkopp du för in i slidan som fyller på sig mens, som du sedan häller ut och återanvänder. Men jag tipsar dig däremot att kolla in http://menskoppen.se för all  info!



 
 
Ingen bild

Emma

10 september 2012 16:00

Hur är mensens gång? Blir det mindre med åldern eller?

 
Ingen bild

Anonym

22 september 2012 10:36

hej, jag är en 13 årig tjej som fick min mens för en månad sen ungefär, och nu har den kommit igen.
Men den är inte det minsta röd, bara brun, och den här gången gick den över efter en dag. Ska den inte vara liiite röd och vara kvar i flera dagar??

Väldigt tacksam för svar!!!

 
cupi

cupi

31 oktober 2012 23:06

din blogg är grryym :)<3 man blir grymt inspirerad att blogga och så! :3
besök min också, haha xD www.cupi.blogg.se

http://www.cupi.blogg.se

 
Ingen bild

Assepasse

1 november 2012 20:35

Hej! Jag vill använda tampong för första gången, men jag tror att mini kan vara för "stor" för jag har bara liiiite mens… ska jag vänta tills jag har mera mens eller ska jag prova? :)

 
Ingen bild

Assepasse

1 november 2012 20:36

Hej! Jag vill använda tampong för första gången, men jag tror att mini kan vara för "stor" för jag har bara liiiite mens… ska jag vänta tills jag har mera mens eller ska jag prova? :-)

 
Ingen bild

Ebba

11 november 2012 21:18

tja!
idag för någon timma sedan så (jag är 13 år förresten) så satt jag på toaletten och kollade ner i trosorna! Då hade jag rödaktiga fläckar i trosorna men när jag torkade mig och kollade i toaletten så var ditt inget rött... inte på pappret eller i toaletten! är det mens eller nått annant?
tacksam för svar! svara mig gärna på denna mejl adressen! Hopelessgirl23@hotmail.com ,vet att hotmailnamnet är hur töntigt som helst men jag skaffade det när jag var 8 hahah ;)
kram! från en orolig tjej! eller aa en undrande iaf! hahah svara så fort du ser detta!

 
Ingen bild

vaneessa

28 november 2012 22:41

Hej!
Jag har en fråga som jag jätte gärna vill ha svar på. Jag har inte fått min mens men jag är 13 år. Jag har fått hår under armarna och på snippan. Jag har haft flera finnar och mina bröst har börjat växa (men dom är inte alls stora..).
Och idag när ja var på toa så såg jag att jag hade en väldigt mer brun flytning och jag undrar om det kan vara tecken på att mensen är på väg?

Din blogg är väldigt praktisk!
Kram

 
Ingen bild

frida

8 december 2012 10:13

Kan du svara på de här frågorna? har lite panik. jag fyllde nyss 14 och i agusti hade jag en liten rödbrun fläck i trosan å den var inte större än en femkrona. var de mens eller flytningar? jag trodde mens skulle vara tjockare men dehär var liksom som när du spiller cocs cola, jag har inte haft nå sen dess å de är ju ganska länge sen. Varför kommer inge? så mina frågor är. var det mens och varför kommer de inte tillbaka? är välldigt orolig så snälla svara!

 
Ingen bild

Coolaste B-)

24 december 2012 14:03

Jag har fick svarta flytningar 2 gånger i sommras (under 2 perioder) ungefär en vecka båda gångerna kom det som svarta varierande till bruna flytningar. Nu är det jul och inget sådant har förekommit igen. Vad var det för något brun/svarta flytningar och varför fick jag dem?

 
Ingen bild

anonym

3 januari 2013 23:40

Hej, jag undrar bara om du är en privatperson som svarar på dessa frågor eller om du har någon form av utbildning då jag tycker att dina svar på en del av frågorna inte riktigt stämmer och är lite oproffesionella....

mens

10 januari 2013 17:52

Om något svar inte stämmer så får du gärna rätts mig! Mitt språk försöker jag anpassa för mina tonårsläsare så det blir roligare att läsa.
Jag är en helt vanlig tjej som vill hjälpa andra tjejer, en mensutbildning har jag hittills inte sett!

 
Ingen bild

anonym

9 april 2013 15:07

hej, varför gör det ont när man försöker ta in fingret i snippan? är det något fel? :(

mens

21 april 2013 22:24

Du är nog lite för torr, prova att hitta något du blir kåt av så du blir lite våt innan du ska fingra där inne.

 
Ingen bild

orolig tjej

27 juni 2013 23:41

hej! jag är 13 år och har inte fått min första mens än. en dag när jag låg och onanerade såg jag helt plötsligt att det var typ en röd brun kletig vätska på mitt finger. jag blev orolig att de va min första mens. då tog jag lite papper och så och torkade och det blev bara mer och mer! jag blev orolig och tog en av min systers bindor. det kom inget mer på en stund men sen när jag hade sprungit lite hade det kommit ännu mer! jag är orolig, är det här mens? :'(

 
Ingen bild

Nån

14 juli 2014 00:14

Hej när kan man börja onanera

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards