Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Vad tycker jag om menskoppen?

Av mens - 12 januari 2012 14:00

Såhär tycker jag om menskoppen:


Alltså den är ju super praktisk. Tar ett tag innan man riktigt förstår den och kan börja använda den. Men så var det ju också med tamponger. Men nu är det bara att köra. Fast tycker det är jobbigt att man behöver koka den i slutet av veckan så jag använder den endast under sommaren och gånger då jag ska göra viktiga saker. Typ om man ska på klassresa, utomlands, sommarstugan eller liknande och man inte har en normal toa i närheten så fungerar en mensskopp utmärkt! Miljövänlig och prisvärd också. Köp!

 
 
anonym

anonym

16 januari 2012 15:12

Hejsan jag har fått mens och ee 12år. När jag fick mens var det en måndag det var brunt i byxan jag tog ett trosskydd och sedan vad det dags för skola. På måndagar har vi jumpa innan lunch. Jag gick på toa innan jag skulle bytta om då var det rött blod blandat med brunt jag blev rädd att jag hade fått mens och nu kunde jag ju inte jumpa. Jag sa till min bästa kompis att jag mode ila och hade ont i magen jag lotsades att jag tappat bort min lapp att jag inte kunde vara med och skrev då en ny lapp som jag gav till jumpa läraren. Jumpa läraren var misstänksamt på lappen men lät mig vara. Nästa s
dag skolkade jag.Jag hade ont i magen men jag kunde gå jag sa ingen tig till mamma för jag hoppades att det inte var sant. På måndagen nästa vecka hade jag inget. Efter en månad så blev jag rädd att jag skulle få det igen men det kom igen på fredagen bestämde jag och mamma att vi skulle åka och bada. När jag vaknade på fredagen hade jag mens. Jag började gråta jag var ju tvungen att säga till mamma så jag gick in i badrummet där hon städade eftersom det var nyårsafton imorgon jag visste inte vad jag skulle säga jag stod bara där efter något som kändes som en kvart började jag gråta och sedan kom allt ur munnen på mig. på söndagen tänkte jag testa tamponger för bindorna ee så obekväma jag sökte på internätt på mobilen för att hitta hur man gör. Okej då ee det väl bara att köra tänkte jag efter jag läst igenom jag hukade mig och testade det gjorde ont och kändes omöjligt jag hade läst att baby olja kan användas som glid medel så jag hällde på det på tampongen och lite i fittan halva tampongen kom in men sedan gjorde det ont man skulle ju ha mycket mens när man testa men det har jag ju nästan alldrig så vad ska jag göra?Mensen slutade på måndagen och då åkte jag och mamma och bada. Efter en vecka började det komma som genomskinligt kläg ur fittan det var nästan som slime aså i konsistensen och några gånger var det som vita klumpar i ee det vad är det ee det ägg??
Ja och nu kommer vi till nästa problem det börjar ta slut på bindor här hemma och nästa vecka kommer nog mensen om det går den ee regelbunden. Men vad pinsamt att be mamma att köpa bindor och själv kan jag kanske bara på måndagar för det ee enda gången det går bussar hem och det tar mer en en timme att cykla till närmaste affär vi slutar ett och nästa buss går tre men det tar ju inte två timmar att köpa bindor så har du något bra förslag??
sen är det sista problemet min bästa vän har inte mens jag är ny i klassen och det finns bara en tjej som har mens jag känner henne knappt. Jag vet inte hur jag ska säga det till min vän det ee så svårt snälla kom på något bra sätt att säga det eller behöver man säga det?

hej då och ha det bra tacksam för svar och ledsen för att det blev en sådan lång kommentar men då vet du vilka jobbiga mens problem jag har:))

http://anonymt

mens

17 januari 2012 06:44

Nu ska jag väl försöka svara på dina frågor nu så du känner dig lite mer bekväm med mensen! :)
1. Många börjar använda tamponger efter kanske ett halvår eftersom då har man fått mer riklig mens och man vet på ett ungefär hur ens egna mens är lagd. Så efter att du haft mens några gånger tycker jag du borde prova på tampongen. Och egentligen är den enda hemligheten att inte spänna dig. Var bara avslappnad så kommer det gå hur bra som helst!
2. Eftersom din mamma redan vet att du har mens så borde det inte vara några problem att be henne köpa hem bindor. Sedan så verkar det ju bara krångligt för dig att köpa så de är klart att mamman din ska köpa!
3. Alltså du måste inte berätta för din kompis att du fått din mens men känner du att du vill så är det egentligen bara att köra! Säg det nån gång då ni är ensamma så berättar du.
Kram!

 
Ingen bild

16

18 januari 2012 19:08

hej, jag är en tjej på 16 år. Jag har haft mens sedan jag var ca 14 år. Den fick ett uppehåll en längre tid och sedan kom den tillbaka. Den var regelbunden och för sirka 4 månader försvann den igen. jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom att jag inte vill gå och prata med någon, efterom att de då kanske säger att jag är onormal. jag har inte börjat banta eller något liknande. men jag har några extra kilon på mig och jag vet inte om det kan ha med saken att göra. kan den komma tillbaka eller vad ska jag göra??
tack på förhand!

mens

19 januari 2012 17:11

Mensen är bara oregelbunden. Inget onormalt alls. Att du lagt på dig några kilon spelar ingen roll. Fast kan vara att du stressat mycket. Men jag skulle säga att du bara ska ha lite tålamod med mensen för den kommer tillbaka snart ska du se.
Kram! :)

 
Ingen bild

A

19 januari 2012 21:17

Hej jag undrar om du inte kan skriva om olika hårborttagningsmetoder fördelar/nackdelar? just nu rakar jag med rakhyvel, men det är såå jobbigt att behöva göra det varannan dag + att jag får små rakfinnar. Men jag vill absolut inte waxa (paiin) Så kan du inte skriva om olika sorters m.m.?? :)

mens

20 januari 2012 19:00

Alltså för just dessa privata delarna eller vad man ska kalla det så är det endast rakningen med rakhyveln jag rekommenderar! Så testa bara med olika krämer för att minska finnarna. Sen så behöver du ju inte raka dig så fort det växt ut lite grann, utan raka då och då bara! :)

 
anonym

anonym

31 januari 2012 17:47

Hejsan detta har inget med mens och göra tror jag fast jag vet inte. Aså min kompis har varit borta hela veckan hon svara inte på skype eller sms eller facebook eller MSN så fort hon loggar in står det att hon är upptagen hon har tagit bort sin blogg men hon svara en gång på sms hon frågade bara om vi kunde rida jag skrev nej eftersom det inte gick och frågade vad hon var för sjuk hon skrev att hon hade jätte ont i magen. Jag är jätte orolig för henne hon har förlorat sin häst hennes mamma och hennes kille har strulat men hennes kille slog sig hårt. Hennes pappa bor i Örebro så hennes liv har allmänt varit struligt fast hon har inte brytt sig så mycket. Jag vet inte vad jag ska göra jag har ingen annan riktig vän i min skola och vi är liksom jätte täta och jag är ny i klassen aså jag vet inte vem jag ska vända mig till jag är rädd och brukar alltid svara hon är typ aldrig borta från skolan och hon älskade sin blogg!

Jag vet inte vad jag ska göra!!!

http://anonymt

mens

1 februari 2012 21:25

Svarar i inlägg

 
Ingen bild

Hanna

25 juli 2012 21:14

Hej!
Jag har några frågor, har fått mensen 2011!
Men jag har inte den regelbunden tror jag är de fel på mig?
Och så vill jag pröva tampong men jag vet inte hur man stoppar in den och vars är "hålet" men stoppar in den i?

Och en fråga inte angående mens och sånt; Hur ska jag göra jag vill ha en riktig bh och jag vågar inte säga till mamma, Jag har nå bh topp typ som en mjuk sport bh. Och de kan jag ju verkligen inte ha, ska börja 7 an och den där "toppen" hjälper inget vad ska jag göra? tänk om hon säger nej vad kan man göra åt saken då?

 
Ingen bild

anonym

26 juli 2012 18:18

Vad ärmenskopp ?

 
Ingen bild

d

11 november 2012 12:37

Det finns ju jättesmarta rengöringstabletter som man löser upp i vatten och lägger koppen i i 15 minuter så slipper man koka. Smart tycker jag. finns på menskoppen.se om du inte visste det :)

 
Ingen bild

Sara

27 december 2012 17:14

Hej jag har haft mens i 2 gånger nu, och jag tycker de värkligen är ÄKLIGT att andvända binda. Men vet inte om jag ska säga de till mamma eller ska jag bara börja andvända tampong?

mens

10 januari 2013 17:55

Gör det du känner dig mest bekväm med. Antagligen pratar du med din mamma och säger att du kanske vill börja använda tampong eller så börjar du prova tampongen på egen hand! :)

 
Ingen bild

Jätte rädd!!!!

15 januari 2013 18:49

Jag tror jag fick mens först i klassen men ingen pratar om, det men det är väll bara jag som brukar gå på toa så här på en viss tid vad jag har märkt i alla fall.Men nu har
en av mina BFF och min kompis oxå fått det.Känns så bra att kunna prata med nån om det.Vi vill inte att någon annan ska veta att vi fått det för vi är bara 11-12 år och då kan de va ganska pinsamt.Men en av mina andra BFF sa att hon tror hon vet va vi prata om och hon gissade rätt men vi låtsades att hon hade fel.Och då kom vi överens om att när vi pratade om mens menskulle vi typ ha ett kodord som "hur går det med läxan"eller nåt sånt.Men de håller på prata om det ganska uppenbarligen och när de ska hämta bindorna så suger de på att gömma det jag man ser att de hämtar nåt inte vad men om man fattar vad mens är fattar man nog om man tänker lite extra.och jag är rädd att folk ska få reda på att jag har de för om nån får reda på att de har det kommer de säkert lista ut det.Vad ska jag göra????

Tror att frågan blev lite mer om kompisar än om mens men skulle bli tacksam för svar.Helst SNART!!!

 
Anonym

Anonym

3 november 2013 21:55

Hej! Jag är snart 13 och har inte fått min mens än är det fel på mig eller?
Och undrar vad menskoppen är?
Jag funderar på vad jag ska säga till pappa och mamma har du några tips?

http://De dö

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards