Mensbloggen

Alla inlägg den 9 juni 2015

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på morgonen då du verkligen inte har varken tid eller lust med detta. Där och då får man lov att hata sin mens. Men problem är till för att lösa och i detta fall kan man inte göra så mycket mer än att klä av sig, lägga alla kläder och lakan i blött vatten så blodet absorberas. Ducha sedan av dig och där var problemet löst. För att då udvika att detta händer igen så kan man lösa detta med en del saker.


   


Först och främst så kan du se till att sova med ett ordentligt menssydd. Exempelvis en större tampong eller en större binda. Idag finns det nämligen både nattamponger och nattbindor som man kan använda sig av. Menssydden man använder på natten brukar nämligen vara större och ''bredare'' för att du kan kunna vrida och vända på dig hur du vill under nattens gång utan att vara rädd att det ska läcka. Nattbindor brukar tillexempel både vara längre och bredare samt har det vingar för att skydda trosornas kanter. 


Skulle mensen ändå läcka så kan det vara att tips att använda en binda också om man använder tampong. Använder man bindor så kan man använda två bindor som ligger ovanför den andra. Alltså så att det blir som en jättelång binda som sträcker sig enda från trosans början tills trosans slut. Läcker det ändå så kan du testa att sova på en handuk enbart för att skydda dina lackan och din säng. Skulle det läcka ändå så kan du testa att ställa ett litet alarm mitt på natten och byta antagligen binda eller tampong. Man kan faktiskt inte styra när den mesta mensen kommer, om det är på dagen eller på natten därför får man ibland ta sig upp på natten för att byta sitt skydd. Detta har jag jort flera gånger och det är lika jobbigt varje gång. Men tillslut lärde jag mig vilket menssydd som passade mig bäst samt att jag helst ska byta skydd precis innan jag lägger mig och sedan byta precis då jag vaknar. För att minska riskerna att det läcker.


   


Ett jobbigt minne jag har från när jag var ungefär 13 år var då jag vaknade mitt i natten av att det var lite fuktigt mellan benen. Jag öppnar ögonen för att kolla vad det var för det kändes verkligen som att jag kissat på mig. Det jag upptäcker är en stooor pöl av blod mitt på mitt lakan, precis under mig. Mina lår var helt blodiga och allt var så geggit. Klockan var ungefär 4-5 på morgonen och jag blir helt klarvaken. Springer direkt till badrummet för att skölja allt blod från mitt lakan. Det värsta var helst klart att det läckt så pass mycket att även tunna madrassen som ligger ovanpå den stora madrassen var helt blodig. Så den fick vi tyvärr slänga. Men det var bara att skölja allt blod och försöka tvätta mitt lakan samt mina trosor. Jag tror dock att jag slängde mina trosor för att jag tyckte det skulle bli pinsamt att visa mamma. Men det tar ungefär en timme för mig att få ordning på allt och dagarna efter det ar det verkligen jobbigt att sova. Jag ville liksom inte röra mig i sängen eftersom jag var rädd aatt det skulle läcka och jag gick upp flera gånger på natten för att byta binda. Men på den tiden fanns det inte så stort utbud av nattbindor och annat så ni borde absolut utnyttja det faktum att det finns massor av olika slags menssydd att välja mellan. Stå en bra stund vid mens-hyllan och läs på förpackningarna! Jag vet att det kan vara lite pinsamt men det är faktiskt helt normalt och tro mig, ingen kommer bry sig. 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards