Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2011

Hur du berättar för din mamma att du har fått mens:

Av mens - 16 augusti 2011 15:44

Alltså egentligen tycker jag inte att man borde göra en så stor grej utav detta. Det är ju endå ens mamma. Men visst ska man berätta för sin mamma, helt klart! Hon har ju precis som du också fått sin första mens och har säkerligen mens själv. Man har ju mens till man är 50 så.


Det jag gjorde var att jag väntade tills resten utav min familj var ur världen och det bara var jag och mamma. Sen ska man helst berätta då båda inte har något speciellt att göra. Så ingen är stressad eller så. Sedan kan mamma rakt ut säga: Mamma, jag tror jag fått min mens. Helt vanligt och normalt. Din mamma kommer genast vara stötande och förstående, visa dig mensskydd och berätta om hur det blir nästa mens.


Jag sa till min mamma att jag hade hittat en röd fläck i trosan och hon förstod direkt. Gav mig en kram, och visade mig lite bindor. Sedan berättade hon att jag kommer få min nästa mens om 28 dagar, ungefär. Så hon gjorde en markering i kalendern och allt gick bara bra. Mamma visade hur bindan skulle sitta och allt sånt. Din egna mamma finns ju för dig och bara dig. Så fråga på bara och låt din mamma vara stolt över sin nyblivna kvinna!

 
 
Ingen bild

mig;)

7 september 2011 17:02

Hej jag har fått min mens för ca 1 år sen kanske och då mrkte mamma det och sqa något men ajg bara typ ingnirera det sen så ahr det bara förtsa, men ni vill jag beräta för mamma att jag har mens så hon kan köpa tamponger/bindor till mig ska jag bara säga rakt ut :mamma jag har fått mens...?
Ellr kan jag ringa henne det skulle kännas bettre så att hon inte kan kolla mig i ögonen, jag älskar min mamma men jag vet inte hur jag ska säga och när, ska jag säga det när hon lagar mat elr i tvättstugan??
Jag har ingen naning skulle bli jätte glad för svar för på lördag ska jag rida i 2 timmar och vet inte hur jag ska göra då det skulle nog bloda igenom :(

Kram =)

// MVH en JÄTTE blyg tjej

mens

9 januari 2012 03:34

Att säga rakt ut är nog bäst! :)

 
Ingen bild

Linnea

28 september 2011 13:46

inga problem för mig , Jag fick panik o bölade o bah KOM HEM NUUU xD

 
Ingen bild

Thilda

29 juli 2012 20:42

Jag har haft mens i tre dagar nu, och jag VÅGAR inte säga att jag har fått mens.. asså, de är så pinsamt, plus att jag har tre syskon och pappa alltid är i närheten, snälla! ge mig tips!

 
Ingen bild

en nervös tjej.

12 augusti 2012 18:09

jag har inte fått än men jag är jätterädd att berätta vet ej varför men jag är det. men jag har läst alla kommentarer och alla säger: det gick bra,säga rakt ut är bäst. så jag ska nog inte vara orolig. det blir nog bra:)

 
Ingen bild

HJELP!!

10 oktober 2012 22:51

Hej!
Jag fick min mens i februari Och jag fick den bara en gång och jag har inte fått mens sen då och jag hade inte ont i magen bara den kvällen. Så va ska jag göra jag vågar inte prata med mamma hon är så stressad hela tiden.... Men det var en röd fläck i trosan och jag hade ont där nere
Så snälla HJELP mig svara snälla :)

 
Ingen bild

Mens?

10 oktober 2012 22:56

Hej! :)
Jag är 13 år och fick min mens i februari men den kom bara en gång och det var ju ett tag sen och jag vet inte vad jag ska göra så snälla säg inte att jag ska prata med mamma jag är inte så bra på att snacka om sånt med mamma....Så va ska jag göra jag har varit orolig sen dess! Snälla svara! ?

Kram kram!

 
julis

julis

8 november 2012 20:19

Jag är rädd

http://glitter.se

 
Ingen bild

rebeca

31 december 2012 20:42

hej jag är en tjej på 12 år och har inte fått mens än och har inga bröst vad ska jag göra!? tacksam för svara kram

mens

10 januari 2013 17:54

Både meneden och brösten kommer, ha bara lite tålamod! :)

 
angelica

angelica

31 januari 2013 22:21

hejsan jag fick min mens för första gången IDAG men jag vet inte hur jag ska säga det för min mamma

en blyg tjej tacksam för svar

http://heeeeelp

 
Ingen bild

Alice

3 februari 2013 11:24

JAg märkte igår att jag hade fått mens, men jag vågar inte säga det till mamma :(

 
Ingen bild

Isabelle

30 juni 2013 22:11

Hej idag fick jag min mens, och om jag ska vara ärlig så är jag jätte ledsen jag vill inte ha mens:( ä
Det fel på mig? Hur ska jag säga det till mamma, o hur gör jag i skolan!?

 
Ingen bild

RÄDD person!!! som gråter nu,...

21 juli 2013 11:34

jag fick min mens igår och jag är hemma själv hela dagen idag, men jag är jätte rädd för jag HATAR att ha mens och jag vet inte hur jag ska säga det till mamma. hjälp mig, jag kan inte sova på nätterna(jag vaknar varje timme, minst för att jag är SÅ rädd och orolig för min mens!!!! Vill inte ha!! Kan någon hjälpa mig?!! (gråter nu)

 
Ingen bild

En stolt tjej

25 juli 2013 22:52

Jag har haft min sen förra året och jag fick det för några dar sen! Vi var en mat affär och då gick jag på toa! Min mamma stog utanför o jag skrek mamma och hon kom in sen när jag berättade att jag hade fått min mens i trosorna började jag gråta! Jag visste inte vad jag skulle göra! Men hon var så lugn och var glad över att jag berättade! Det är ingen fara att berätta! Första gången var hon bortrest så skrev jag på sms då sa hon bara grattis ! :-)

 
Ingen bild

V

28 juli 2013 19:13

Om man inte har en mamma då? Min mamma dog för 6 år sedan

mens

30 juli 2013 19:10

Din pappa kanske, eller någon annan som du har nära.

 
Ingen bild

mens?

3 augusti 2013 10:02

för 3 dagar sedan så fick jag typ bruna flytningar. jag har haft bruna flytningar nu i 3 dagar och då jag kissar så blir lixom kisset lite brunare än vanligt kan jag ha fått min första mens? och när jag torkade mig så kom det även liiiiiite blod på pappret igår!! jag vågar inte säga nått till mamma än förens jag är säker på om jag fått mens... snälla kan jag få svar skulle betyda mycket!!

 
Ingen bild

Madicken(fånigt namn men sant)

2 september 2013 20:15

Hej jag fick min mens idag men jag vill verkligen inte prata med min mamma om det för hon är så himla närgången men eftersom jag fick det i ett par vita trosor så tror jag att hon märker det när hon tvättar men det kommer bli så stor grej av det ;(

 
Ingen bild

En närvöös tjej

11 september 2013 15:03

Jag fick min mens idag och jag vet inte vem jag ska säga det till antingen min storasyster eller mamma men hur och när ska jag säga det?!?!?!?
Tack för svar i förhand!

 
Ingen bild

Nicole

10 november 2013 10:45

Hej jag har fått min mens idag och när pmin pappa inte var i närheten så gick jag fram till mamma och sa jag hade fått mens och då hjälpte hon mig och så

 
Ingen bild

:/

25 december 2013 19:26

Hej just just NU tror jag att jag har fått min mens!!! Min trosa har blodfläckar och jag blödde när jag torkade mig (jag var på toa.) Jag är rädd att det kanske inte är mens och jag vågar inte säga till min mamma för tänk om det är nåt annat. Skulle betyda mycket om du svarade vad jag ska göra!!! <3

 
Ingen bild

jag

30 december 2013 23:55

Hej jag har presis fot min mens jag vet inte vad jag ska säga till pappa eller mamma villken avbde ska jag aäga till först? Hjälp

 
Ingen bild

Tjejen som tycker och tänker

6 april 2014 22:41

Jag har inte sagt till min mamma än om min mens, men Asså egentligen, vad är det pinsamma?!
Du kommer nu kunna få barn i framtiden! Det är ju super!
Så när du tänker att" Nu är tillfället rätt" men inte vågar,försök komma på mer än 3 BRA anledningar varför det är pinsammt❤️ hoppas det hjälper👍

 
Ingen bild

Anonym

18 april 2014 10:26

Jag fick min mens inatt och minkompis säger att jag måste säga det till min mamma men jag vet inte hur skulle vara tacksam om jag fick ett svar:)

 
Ingen bild

anonym

3 augusti 2014 12:50

Hej jag tror jag har fått min mens det kommer lite blod med mina flytningar... Är det mens eller något annat? Har typ panik vågar inte säga till mamma för det är pinsamt... Hjälp!! Snälla

 
Anonym

Anonym

27 augusti 2014 15:15

Jag är rädd tills jag får min. Min mamma har ju också det, det vet jag. Jag kommer nog bara säga det till henne snabbt men jag tror att hon bara kommer säga typ: jaha vad ska jag göra åt det då. Jag känner ingen glädje alls till det.

http://Anonym.Anonym.se

 
Pinsamt

Pinsamt

30 mars 2015 21:18

Hej jag har fått mens men jag vågar inte seja det till min mamma och snart ska vi åka utomlands vad ska jag göra kan jag bada då

http://Ö

 
Ingen bild

Anonym

12 januari 2018 13:07

Hej! Jag har haft mens i 2 dagar och idag tills på söndag ska jag var hos min pappa som inte vet att jag har mens, hur ska jag berätta för honom eftersom det är så pinsamt att berätta att man har mens och för sin pappa också😫Hjälp?!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards