Mensbloggen

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Hur man tar ut en tampong.

Av mens - 25 januari 2011 14:45

Vissa kan tycka att det är lätt som en plätt, andra kan tycka att det är knepigt och gör ont. Men hur gör man då. Här är svaret.


Man vet att tampongen är full då snöret börjat bli lite blodigt och allt känns lite fuktigare där nere.


Så det du då gör är att greppa tag om snöret som hänger ner och bara dra, långsamt. Man känner att den inte är så längt in som den var då man förde in den. Så det blir en ganska lätt match. Är den full så glider den lätt ut. Om inte måste du ta i lite mer.


Du bara fortsätter dra tills tampongen är helt ute och då kan du linda in den i papper och slänga den i en soptunna. Spola absolut inte tampongen, risken finns att det blir stop. Och man vill helst inte vara den ansvarige för det.


Tampongen är full av blod då du tar ut den så ta det lugnt och vifta inte så mycket. Torka dig, tvätta händerna och förbered dig på att föra in nästa. Inte alls svårt!

  

 
 
Ingen bild

Jessica

3 februari 2011 20:13

Hej jag har en fråga som jag hoppas kunna få ett svar på. Jag är 15 år och fyller 16 år i sommar. Jag har inte fått min mens ännu. Det hände en gång när jag var 13. Det kom en liten blödning under en dag och sen dess har det inte hänt något. Jag har kommit i puberteten och tycker det är riktigt pinsamt att vara så gammal och inte fått sin mens ännu. Så jag tänkte fråga, kan man inte äta något p-piller så mensen kommer eller någonting som hjälper? Jag tycker också det är pinsamt när man är med massa kompisar och dem börjar prata om mens. Då stelnar jag till och hoppas att inte få frågan, när fick du din mens eller något. Eller så kanske det finns någon hormon man kan äta. Jag måste bara få min mens, inte för att det verkar alls kul. Bara för att itne vara sen. Åååh snälla hjälp mig, jag vågar heller inte prata med någon.

mens

13 februari 2011 14:28

Jag tror att mensen är försenad eftersom du tänker alldeles för mycket på det. Efter att man haft flytningar i upp till två år så borde mensen ha kommit. Och eftersom du redan fått en liten blödning så verkar den vara påväg. Jag förstår att du är orolig över detta men försök att inte tänka på det. Eftersom ju mer du tänker på det desstu senare blir den. Ta det bara lugnt så kommer den snart. Men då du fyllt 16 och den fortfarnde inte har kommit så tycker jag att du borde besöka en ungdomsmottagning, det finns nämligen ingenting man kan ta (piller) för att mensen ska komma. Kram!

 
Ingen bild

jessica

9 april 2011 23:23

Okej tack så mycket för svaret. Jag har haft flytningar sen jag var 12 13 år så det är jätte konstigt att mensen inte kommit. Men kan man träna bort mensen? Om man typ tränar mycket och så att den inte kommmer? Juste är det sant om man tränar att man få mindre bröst. Att dem blir mindre än vad dem är :( Jag har varit hos läkaren och dem har undersökt mig men dem tyckte inte att jag skulle få hormoner. (man kan tydligen få det) För att jag har alltid varit kortast i klassen och liten. Men det skulle vara om man inte kommit i puberteten. Och det har jag!

mens

11 april 2011 01:07

Jag tror faktiskt att det är din orohet som orsakar att din mens inte kommer! Försök att slappna av och låta mensen komma av sin själv. Brösten blir endast snyggare och fasta om du tränar. Så fortsätt träna upp brösten, de kommer bli skit snygga! :)

 
Ingen bild

jessica

25 april 2011 16:43

tack så mycket för svaret

 
Ingen bild

anonym

25 april 2011 17:48

hur ska man göra om man har en tampong instoppad och man blir kissnödig,men tampongen fortfarande inte är fylld? ska man då kissa och byta,eller låta den va?
för de gör ju ont att ta ut om tampongen inte är fylld..tacksam för svar!!

 
Emma

Emma

11 oktober 2011 16:51

hur ska man göra om man har en tampong instoppad och man blir kissnödig,men tampongen fortfarande inte är fylld? ska man då kissa och byta,eller låta den va?
för de gör ju ont att ta ut om tampongen inte är fylld..tacksam för svar!! släng gärna in en kommentar på min blogg om att du har svarat, och länka gärna ditt så jag hittar lättare. tack!

http://wonderful-girl.bloggplatsen.se

mens

9 januari 2012 03:30

Då kan man hålla i snöret där bak som det inte blir vått, därefter torkar man sig bara och problemet är löst! :)

 
Ingen bild

Emme

29 juni 2012 19:33

Hej!
Jag är 13 och tror att jag har fått min mens, det kom väldigt mycket blod men jag var inte helt säker på om det var mens..
Jag har haft detta några månader innan, då hade jag ingen aning om vad det var! Jag ska till Turkiet om några dagar och då kommer jag bada massor, är det bäst att skaffa tampong då? Jag har aldrig använt det och vet inte hur man för in den.
Skulle vara tacksam för svar!

 
Ingen bild

anonym

23 mars 2014 21:23

Hej! Jag är en 15 årig tjej som har haft min mens i ca 1 år. Ja får den inte varje månad utan kanske varannan. Är det konstigt?
Jag får även flytningar eller vad man ska kalla det, typ HELA tiden, är detta också ett problem?
Jag är väldigt sen in i puberteten och har fortfarande små bröst och så... skulle vara tacksam över ett svar så snart som möjligt:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mens - 9 juni 2015 23:37

Ett problem med mensen man kan stöta på ibland är att mensen faktiskt LÄCKER på natten. Man vaknar upp av att man nästan badar i mensblodet, lackanet är blodigt, trosorna är blodiga, eventuella sovkläder är blodiga och detta upptäcker du tidigt på mo...

Av mens - 8 juni 2015 22:34

Jag har fått några funderingar kring om man verkligen förlorar oskulden då man börjar med tampong.   Det jag vill börja med att klargöra är att man inte kan stoppa in hur många tamponger, menskoppar, fingar och banener som helst upp i slidan men ...

Av mens - 8 juni 2015 00:20


Är det bara jag eller är det fler som har en så otroligt oregelbunden mens? Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över 10 år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb...

Av mens - 7 juni 2015 21:15


Vad gör man med snöret? Svar: Snöret som sitter längst ner på tampongen är till för att tra ut tampongen då den är full. Innan du för in tampongen så kan du göra det till en vana att alltid rycka lite på snöret för att se till så det sitter stenhår...

Av mens - 7 juni 2015 16:15


Personligen så tycker jag att dehär med tampongen är jättesmart och verkligen något som gör det lättare att ha mens. Tillskillnad från bindor så känner man inte hur mensblodet bara drobbar från underlivet vilket ibland kan kännas lite obehagligt och ...

Presentation


Hej! Denna blogg är till för alla ni tonårstjejer som har en massa funderingar kring just mens. Därför finns jag här och besvarar allt jag kan. Maila om andra frågor kan du också göra.
mens.blogg@hotmail.com
Kram!

Fråga mig

654 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer om här i bloggen?
 Frågor & svar
 Bindor
 Tamponger
 P-piller
 Menskopp
 Puberteten

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards